PEMIKIRAN ISLAM DAN PELAKSANAAN
UNDANG-UNDANG DALAM HUKUM KANUN MELAKA DAN UNDANG-UNDANG LAUT MELAKA.
Oleh:
MUHAMAD IZWAN BIN TARMIN @ RASIMIN
UNIVERSITI
PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
ABSTRAK
Kajian
ini merupakan kajian ke atas Karya Agung Hukum Kanun Melaka Dan Undang-undang
Laut Melaka bagi mengupas undang-undang yang dilaksanakan di Melaka pada masa
itu sama ada seiring dengan syariat Islam atau masih banyak lagi terpengaruh
dengan undang-undang adat yang disampaikan secara turun-temurun oleh
orang-orang terdahulu. Kajian ini dilakukan melalui pembacaan terhadap karya
agung iaitu Hukum Kanun Dan Undang-undang Laut Melaka. Melalui pembacaan yang
dilakukan, pengkaji akan mengeluarkan undang-undang yang digunakan pada zaman
kegemilangan Melaka itu di mana keutamaannya diberikan terhadap undang-undang
yang menggunakan hukum Islam sebagai sebahagian
daripada undang-undangnya. Kajian ini juga akan melihat kepada pelaksanaan
undang-undang Islam sama ada diambil terus daripada al-Quran atau menggunakan
juga pendapat daripada ulama yang mempunyai ilmu yang tinggi berkaitan hal
keagamaan serta mempunyai pengetahuan yang mendalam dalam hukum-hakam berkaitan
agama Islam. Unsur-unsur Islam yang wujud dalam Hukum Kanun Melaka menunjukkan
pengaruh Islam sangat kuat di Melaka pada ketika itu dan masyarakatnya
menjalani kehidupan seharian mereka dengan berlandaskan syariat Islam
1.0
PENGENALAN
Undang-undang
di Melaka dapat dirujuk melalui teks undang-undangnya selain dapat juga dilihat
sebagai teks sejarah. Setakat yang diketahui, teks undang-undang di Melaka
terbahagi kepada dua. Pertama adalah tentang undang-undang negeri atau undang-udang
kerajaan yang dikenali sebagai Hukum Kanun Melaka atau Undang-undang Melaka.
Bidang kuasa undang-undang ini merangkumi negeri Melaka pusat sendiri termasuk
anak sungai dan dusun yang menjadi takluk negeri itu. Kandungannya antara lain
meliputi tanggungjawab raja serta pembesar, pantang larang di kalangan anggota
masyarakat, perhukuman sebab kesalahan jenayah dan awam, undang-undang
keluarga, permasalahan ibadah dan muamalat yang amat jelas, dan hukum
penghumaan.
Kedua
ialah Undang-undang Laut Melaka. Peruntukannya adalah bersabit dengan hal-hal
di laut seperti tanggungjawab pegawai-pegawai kapal, tatacara pelayaran dan
perniagaan, hukuman terhadap kesalahan jenayah atau syariah Islam, dan juga
bidang kuasa nakhoda kapal. Oleh sebab terlalu banyak hal-hal yang tidak
selaras dengan perkara-perkara yang diperuntukkan dalam kedua-dua undang-undang
tersebut, maka isu hukuman yang dijatuhkan itu selalu bercampur-aduk. Hukuman
pada kesalahan syariah berzina umpamanya, dicampuradukkan dengan tatacara berjual
beli menurut muamalat Islam. Oleh yang demikian, jika tidak diteliti setiap
fasal dalam kedua-dua undang-undang tersebut dengan terperinci, memanglah sukar
untuk dibuat pembahagian yang umum antara hukum adat dengan undang-undang
Islam. Dasar hukum adat yang nampaknya digunakan adalah adat Temennggung dan hukum
Islam pula jelas menampakkan unsur undang-undang Syafie
Asal-usul
undang-undang yang wujud dalam kedua-dua teks tersebut masih belum dapat
dipastikan. Pembentukannya mungkin berlaku di sepanjang zaman pemerintahan
Iskandar Syah, Sultan Muhammad Syah dan Sultan Muzaffar Syah. Walau
bagaimanapun, adalah jelas bahawa hukum-hakam Islam telah dijadikan sebahagian
besar daripada Undang-undang Melaka dan Undang-undang Laut Melaka selepas
pemerintahan Megat Iskandar apabila proses rasionalisasi berlaku dengan
undang-undang temurun yang “…terhimpun pada segala menteri”, yang ditulis
semasa pemerintahan Sultan Muzaffar Syah. Dari semasa ke semasa, Undang-undang
Melaka telah ditokok tambah. Daripada Sembilan belas fasal yang asal,
undang-undang ini menjadi dua puluh fasal dan berkembang lagi sehingga menjadi
empat puluh empat fasal seperti yang terdapat pada hari ini. Undang-undang Laut
Melaka pula terdiri daripada dua puluh lima fasal. Secara am, fasal-fasal yang
bersabit dengan hukum dan undang-undang Islam dapat dilihat daripada kenyataan
teks-teks itu sendiri yang di antara lain menyebut “…mengikut hukum Allah…”
atau “…mengikut dalil Allah” dan “…pada hukum Tuhan”. Walau bagaimanapun pada
banyak tempat perkara yang disebut sebagai ‘hukum’ atau ‘dalil’ Tuhan itu
sebenarnya bukanlah undang-undang Allah atau undang-undang Islam.
Undang-undang
keluarga dalam Hukum Kanun Melaka kerap dikatakan sebenarnya adalah terjemahan
terus daripada undang-undang Islam. Tetapi untuk hukuman kesalahan jenayah yang
berat seperti membunuh, memotong tangan atau kaki, pelaksaannya sering disesuaikan
atau dialternatifkan antara hukum Islam dengan hukum adat. Hal ini terkecuali
pada bahagian tentang ibadah, muamalat dan undang-undang keluarga yang
terangkum dalam aspek munakahat Islam sebagaimana yang terhadap pada bahagian
pertengahan dan penghujung Hukum Kanun Melaka. Hukum terhadap kesalahan jenayah
yang mengikut undang-undang Islam sering dialtenatifkan dengan hukum adat.
Umpamanya pada Fasal 14.2 yang bersabit dengan tuduhan dan pembunuhan kepada
seseorang pesalah. Hukum Kanun Melaka menentukan bahawa;
“adapun jikalau
menuduh orang mengambil isteri orang, maka menang yang dituduh itu, dibunuh
orang yang menuduh itu, sebab hukum mengambil isteri orang itu mati hukumnya.
Jikalau tiada dibunuh, didenda sepuluh tahil sepaha. Di dalam pada itu melainkan
syafaat segala hakim juga; sebab mati hukumnya mati. Adapun kepada hukum Allah
tiada demikian, hanya disuruhkan hakim bersumpah atau bertaubat daripada
perbuatan itu. Demikinlah hukum Allah”.
Hakim
mempunyai kuasa penentuan sama ada memlilih hukum adat atau menjatuhkan hukuman
kepada sesiapa yang bersalah itu menurut hukum Islam. Walau bagaimanapun,
kesalahan yang disabitkan oleh hakim hanyalah lebih kepada orang kebanyakan
sahaja.
2.0
OBJEKTIF
KAJIAN
Kajian
ini bertujuan mengenal pasti pengaruh Islam yang terkandung di dalam Hukum
Kanun dan Undang-undang Laut Melaka. Justeru, kajian ini menjurus secara
spesifik perkara-perkara seperti berikut:
2.1.Mengenal
pasti bahagian-bahagian atau fasal-fasal dalam Hukum Kanun dan Undang-undang Laut
Melaka yang banyak dipengaruhi oleh hukum-hakam Islam.
2.2 Mengetahui
jenis-jenis hukuman yang diperuntukan di bawah undang-undang Islam ke atas
setiap kesalahan yang telah dilakukan.
3.0
PERSOALAN
KAJIAN
Dalam
kajian ini, pengkaji mengemukakan beberapa persoalan kajian bagi menentukan
objektif yang akan dicapai, iaitu:
3.1 Pada
bahagian atau fasal manakah dalam Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut
Melaka yang banyak dipengaruhi oleh undang-undang Islam?
3.2 Apakah
jenis-jenis hukuman yang diperuntukan dalam undang-undang Islam yang termaktub
dalam Undang-undang Melaka ke atas pelaku jenayah?
4.0
KEPENTINGAN
KAJIAN
Undang-undang
merupakan satu bentuk peraturan yang telah ditetapkan dalam sesebuah masyarakat
dan tamadun untuk dipatuhi. Tujuan undang-undang ini dibuat bagi memudahkan
pemerintah mengawal segala tingkah laku orang-orang di bawah pemerintahannya.
Dengan adanya undang-undang ini, pentadbiran sesebuah negara akan berjalan
lancar dan pemerintah juga berupaya mengekalkan keamanan di kawasan jajahannya.
Hukuman juga telah termaktub di dalam undang-undang terhadap pelaku-pelaku
jenayah dan hakim secara selaras boleh menjatuhkan hukuman ke atas
kesalahan-kesalahan yang telah dilakukan.
Dalam dunia hari ini, boleh dilihat
bahawa undang-undang terbahagi kepada dua jenis iaitu undang-undang yang dibuat
oleh manusia dan undang-undang Islam iaitu undang-undang yang ditetapkan oleh
Allah S.W.T. sendiri melalui wahyuNya kepada Nabi Muhammad S.A.W. Sebenarnya
bukan pada masa sekarang sahaja berlakunya pembahagian antara undang-undang
manusia dengan undang-undang Islam ini. Jika dikaji dengan lebih mendalam lagi,
dalam Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut Melaka yang ditulis bermula
tahun 1446M lagi, sudah terdapat pembahagian kedua-dua undang-undang ini. Kita
sebagai orang Melayu dan sebagai orang Islam seharusnya lebih menitikberatkan
soal berkaitan dengan Islam. Hal ini disebabkan tidak akan ada orang selain
Islam yang akan mengangkat dan memartabatkan sistem perundangan Islam.
Oleh itu, kajian ini dibuat dengan
alasan agar dapatan kajian ini akan mendatangkan kebaikan kepada semua pihak
sama ada masyarakat di negara ini mahupun pihak atasan kerajaan yang mungkin
berkesempatan terserempak dengan kajian ini supaya sedar betapa pentingnya
memartabatkan semula perundangan Islam di Malaysia. Kita harus sedar bahawa
undang-undang Islam yang diangkat pada masa dahulu sebenarnya masih relevan
digunakan pada masa ini dan pada masa-masa akan datang kerana undang-undang ini
datangnya daripada Allah S.W.T. sendiri. Seterusnya, pengkaji mengharapkan
pendedahan yang dibuat ini dapat memberi gambaran bahawa Islam merupakan agama
yang hebat kerana Islamlah yang menjadi wadah berpaksinya keagungan Empayar
Melaka pada suatu masa dahulu.
5.0
METODOLOGI
KAJIAN
Kaedah
yang digunakan oleh pengkaji dalam kajian ini ialah melibatkan kaedah
kepustakaan dan juga kaedah analisis kandungan. Melalui kaedah kepustakaan,
bahan-bahan ilmiah yang berkaitan dengan kajian ini dijadikan rujukan oleh
pengkaji. Bahan yang paling utama ialah Karya Agung Undang-undang Melaka di samping buku-buku, kertas kerja dan dapat
melalui capaian internet berkaitan tajuk yang dikaji.
Seterusnya melalui kaedah analisis
kandungan pula, pengkaji merujuk kepada undang-undang yang ada kaitan dengan
hukum-hukum Syariat Islam dan juga perkara-perkara lain yang ada dalam
kehidupan masyarakat Islam seperti hal muamalat dan perkahwinan selain
undang-undang kesalahan jenayah dalam Islam. Semua undang-undang yang terdapat
dalam Undang-undang Melaka yang ada berkaitan dengan perundangan Islam akan
dikupas oleh pengkaji untuk kefahaman yang lebih jelas.
6.0
DAPATAN
KAJIAN
Berdasarkan
pembacaan dan kajian yang dibuat, pengkaji mengelompokkan undang-undang Islam
kepada beberapa bahagian. Pengelompokan undang-undang adalah seperti berikut:
6.1
Undang-undang
jenayah Islam terbahagi kepada 3 bahagian
1. Hukum
Hudud
Berhubung
dengan kesalahan zina, Qazaf, mencuri, minum arak dan murtad. Sebagai contoh
hukuman zina akan direjam sampai mati bagi orang yang telah berkahwin dan akan
disebat seratus kali bagi yang belum berkahwin. Hal ini selari dengan surah
an-Nur ayat kedua dan juga daripada penjelasan hadis oleh Rasulullah. Bagi
kesalahan Qazaf pula pesalah akan disebat sebanyak 80 kali sebatan. Bagi
kesalahan meminum arak, pasalah akan disebat sebanyak 40 kali.
2. Hukum
Qisas
Dinyatakan
sesiapa yang mengambil nyawa atau membunuh orang akan dibalas bunuh. Orang
Islam yang membunuh orang kafir tidak dikenakan Qisas. Dalam soal mencederakan
anggota juga akan dibalas perbuatan yang sama dan setimpal. Hal ini selari
dengan surah al-Maidah ayat ke-45. Hukum Diat Fasal 17 pula menyatakan pembunuh
dengan sengaja diberi maaf oleh waris akan dikenakan Diat ataupun denda. Hal
ini selari dengan mazhab Shafiee.
3. Hukum
Ta’zir
Hukuman
ini dikenakan bagi kesalahan yang tidak dikenakan hudud dan qisas seperti
mencuri tak cukup nisab akan dikenakan ta’zir. Sebagai contoh pesalah akan
diminta memulangkan semula barang yang dicuri atau digantung lileher
kemudiannya diarak ke keliling kampung sebagai pengajaran kepada pesalah dan
juga sebagai peringatan kepada orang lain.
Di
atas merupakan ringkasan yang dibuat berdasarkan hukum-hukum jenayah Islam yang
terkandung di dalam Undang-undang Melaka. Jika disoroti dengan lebih dalam lagi
berkaitan perundangan Islam yang terdapat di dalam Undang-undang Melaka, Dalam
Undang-undang Laut Melaka, hukum yang menurut undang-undang Islam hanya jelas
pada satu fasal sahaja, iaitu berhubung dengan kesalahan zina. Pesalah sama ada
dihukum bunuh ataupun didera sebat, mengikut perkelaminan seseorang. Hukuman
dan tatacara undang-undang yang ain lebih banyak bertradisikan adat, resam dan
undang-undang setempat. Tetapi dalam Hukum Kanun Melaka daripada jumlah empat
puluh empat fasal yang diperuntukkan, lapan belas atau hampir 40.95% daripada
perhukumannya adalah menurut undang-undang Islam.
Undang-undang
Islam dalam beberapa fasal terawal Hukum Kanun Melaka kelihatan jelas, terutama
yang berhubung dengan kesalahan jenayah, contohnya membunuh orang. Antara lain
hukuman yang diperuntukkan kerana membunuh orang adalah seperti berikut;
“Fasal yang
kelima menyatakan orang yang membunuh dengan tiada setahu raja-raja atau orang
besar-besar. Jikalau dibunuhnya dengan tiada dosanya sekalipun, dibunuh pula ia
pada hukum Allah, maka adil namanya”.
Peruntukan
ini amat nyata disusun berdasarkan hukum jenayah Islam berabit dengan soal
Qisas atau ‘nyawa atau darah dibalas nyawa atau darah’. Dalam al-Quran ada
menyebutkan bahawa;
“Hai orang-orang
yang beriman, diwajibkan atas kamu (hukum qisas) buat membela orang-orang yang
mati dibunuh (iaitu) orang merdeka dengan orang yang mendeheka dan hamba dengan
hamba dan perempuan dengan perempuan. Tetapi barang siapa dapat sebahagian
keampunan daripada saudaranya (yang membela si mati) maka (hendaklah) ia
dibalas kebaikan serta serahkan (diyat) kepadanya dengan cara baik…”.
(Terjemahan al-Quran surah al-Baqarah 2:178)
Walau
bagaimanapun, dapat dilihat peruntukan dalam Hukum Kanun Melaka di sini
mempunyai cirri yang agak ketat. Pelaksanaan hukum Islam dilakukan dengan
sewenang-wenangnya dan tidak terdapat sifat tolak ansur sebagaimana yang
terdapat dalam al-Quran surah al-Baqarah ayat 178 yang bermaksud, “…Tetapi
barang siapa dapat sebahagian keampunan daripada saudaranya (yang membalas si mati)
maka (hendaklah) ia balas kebaikan serta serahkan (diyat) kepadanya dengan
(cara) baik…”. Al-Quran juga menegaskan konsep ‘balas hak’ individu di sisi
undang-undang Islam dalam masyarakat tetapi nampaknya hal ini digugurkan sama
sekali oleh Hukum Kanun Melaka.
Perkara
yang menarik di sini ialah tentang masalah membunuh sebab hukum adat nampaknya
masih diberikan perhatian. Berkenaan fasal yang lain dalam Hukum Kanun Melaka,
hukum adat melarang dikenakan hukuman bunuh sekiranya si pembunuh tadi didapati
membunuh sebab empat keadaan, iaitu membunuh madu, membunuh pancuri yang lari
dengan syarat-syarat tertentu, membunuh orang yang member aib atau malu dan
membunuh orang yang membuat angkara. Berkenaan hal ini Hukum Kanun Melaka
menyebut bahawa;
“Adapun yang
membunuh tiada setahu raja dan menteri itu di atas empat perkara. Pertama,
membunuh madu, kedua membunuh orang yang angkara, tetapi ia ditangkap dahulu
maka dibawa kepada hakim, akan adatnya setahil sepaha. Jikalau tiada
tertangkap, sebab ia dengan makarnya, maka patutlah ia mati. Ketiga membunuh
orang yang mencuri yang tiada dapat ditangkap. Keempat, membunuh orang yang
member aib seperti menampar orang atau barang yang member aib: itu pun jikalau
belum sampai kepada menteri. Jikalau sudah sampai kepada menteri, maka
diperbuat juga, maka ia didenda sepuluh tahil sepaha. Inilah hukumnya”.
Jelaslah
bahawa hukum adat menentukan orang membunuh dalam kategori ini didenda sahaja. Contoh
seterusnya dapat dibuktikan daripada kesalahan mencuri. Hukum Kanun Melaka
telah menetapkan bahawa;
“Adapun jikalau
ia mencuri, maka tertangkap lalu dibunuhnya, maka kenalah denda akan dia
setengah harganya, dan setengah akan menteri, dan setengah akan tuannya, sebab
taksirnya tiada setahu menteri. Adapun pada hukum Allah orang yang mencuri itu
tiada harus dibunuhnya, melainkan dipotong tangannya”.
Fasal
ini juga memberikan alternatif terhadap kesalahan mencuri. Si pencuri akan
didenda sama ada mengikut lunas hukum adat atau dikuhum mengikut undang-undang
syariah, iaitu dipotong tangannya. Hukuman memotong tangan yang menurut
perintah Allah ini amat jelas diterangkan dalam al-Quran:
“Lelaki yang
mencuri dan perempuan yang mencuri itu, hendaklah kamu potong tangan-tangan
mereka, sebagai balasan bagi apa yang mereka telah lakukan (dan) sebagai contoh
yang menakutkan daripada Allah; dan adalah Allah itu Mahakuasa (lagi
bijaksana)”.
(Terjemahan
al-Quran surah al-Maidah 5:38)
Terdapat
ciri alternatif yang menunjukkan bahawa pihak hakim tidak semestinya wajib
menjatuhkan hukuman memotong tangan si pencuri, walaupun bukti-bukti jelas
dalam teks Sejarah Melayu menunjukkan ketika Melaka diperintah oleh Sultan
Alauddin, sesuatu undang-undang dikeluarkan supaya memotong tangan pencuri yang
dapat ditangkap dan sabit kesalahannya.
Pihak
penyusun Hukum Kanun Melaka sedar tentang manfaatnya menjatuhkan hukuman
mengikut hukum adat dan sebaliknya, dengan meneliti kesan sosial yang mungkin
timbul sekiranya mematuhi seratus peratus hukum Islam. Mereka mengambil sikap
berkecuali dengan harapan supaya pihak hakim yang bijaksana dapat memberikan
pertimbangan dengan seadil-adilnya. Oleh yang demikian, sewajarnyalah sikap
adil ini didasarkan pada konsep ‘hak’ (haq) dan adil saksama (adl) antara
individu dalam mesyarakat dengan pihak hakim menurut pandangan Islam. Jelas
sebagaimana Allah berfirman dalam al-Quran;
“Sesungguhnya
Allah memerintah kamu menunaikan amanat-amanat kepada yang berhak dan (Ia
memerintah) apabila kamu menghukum di antara manusia, supaya kamu menghukum
dengan adil. Sesungguhnya Allah menasihati kamu dengan sebaik-baik perkara,
sebab sesungguhnya Allah itu adalah Mendengar (dan) Melihat”.
(Terjemahan
al-Quran surah An-Nisa’ 4:58)
Suatu
hal yang agak menghairankan ialah tentang peruntukan hukum adat yang bersabit
dengan kesalahan yang melibatkan jantina. Pada asasnya, undang-undang Islam
memanglah dipatuhi, lalu disalurkan mengikut hukum hadd dalam Islam. Hukuman terhadap orang yang berzina umpamanya,
Hukum Kanun Melaka jelas mengambil terus daripada undang-undang Islam. Jika si
pelaku itu seorang yang telah berkahwin (muhsan) hukumannya ialah direjam
sampai mati, jika yang belum berkahwin (ghair-muhsan) disebat sebanyak lapan
puluh kali. Hukuman ini sebenarnya diambil terus daripada al-Quran;
“Perempuan yang
berzina dan lelaki yang berzina, maka deralah tiap-tiap seorang daripada mereka
seratus kali dera, dan janganlah kamu dikalahkan dengan (menjalankan) agama
Allah oleh kasihan kamu kepada mereka berdua, jika (benar) kamu beriman kepada
Allah dan hari kamudian; dan azab mereka itu hendaklah disaksikan oleh
segolongan daripada mukmin”.
(Terjemahan al-Quran surah An-Nur
24:2)
Hukuman
mengikut hukum adat masih tetap diperuntukkan sebagai pilihannya. Walau
bagaimanapun, hukuman berdasarkan tradisi adat setempat ini nampaknya amat
ringan. Seorang lelaki (yang sabit) melakukan rogol (wati’) terhadap seorang
dara, dia cuma dikehendaki untuk membayar sedikit denda kemudian diminta
berkahwin dengan mangsanya tadi. Yang anehnya, Hukum Kanun Melaka bukan
meletakkan pada kesalahan kerana perbuatan merogol itu, tetapi kesalahan sebab
‘memaksa’ orang.
Begitu
juga pada kesalahan menawar (menceroboh) kehormatan wanita, jika isteri orang
yang diceroboh, si penceroboh Cuma dikehendaki sujud menyembah suami wanita
berkenaan di khalayak ramai. Sekiranya enggan, dia dikehendaki membayar denda
sepuluh tahil sepaha sahaja. Jika yang diceroboh itu seorang gadis, dendanya
ialah dua tahil sepaha; dendanya kurang sedikit jika yang diceroboh itu seorang
hamba, iaitu lima emas sahaja; tetapi meningkat menjadi sepuluh emas sekiranya
dara si abdi itu hilang.
Selain kesalahan jenayah yang
tersebut, Hukum Kanun Malaka juga menekankan kesalahan-kesalahan hadd yang jelas terpengaruh dengan hukum
Islam. Antara bentuk kesalahan hadd
yang dimaksudkan termasuklah kesalahan minum arak, mencuri, membunuh, menyamun, qisas pada nyawa dan murtad.bagi semua
kesalahan itu, Fasal 37:2 Hukum Kanun Melaka menentukan supaya mestilah ada dua
orang saksi yang baligh dan tidak gila bagi membuktikan sahih atau tidaknya
perbuatan itu. Selain itu, penyelarasan pelaksanaan hukum Islam dan hukum adat
diperuntukkan juga pada fasal tentang kesalahan menuduh orang berzina tanpa
saksi. Orang itu mestilah dirotan sebanyak lapan puluh kali. Hukuman tanpa
saksi ini jelas diambil daripada hukum Islam sebagaimana yang ditentukan oleh
Allah dalam al-Quran;
“Dan orang-orang
yang menuduh perempuan-perempuan yang baik-baik (berzina), kemudian mereka
tiada dapat hadirkan empat saksi, maka deralah mereka delapan puluh kali
deraan; dan jangnlah kamu terima persaksian mereka (yang didera) itu
selama-lamanya, sebab mereka itu orang-orang yang fasiq”.
(Terjemahan
al-Quran surah An-Nur 24:4)
Walau bagaimanapun hukum adat masih
tetap diberi pertimbangan. Jika sabit kesalahan pihak yang menuduh, ia akan
didenda mengikut taraf sosial si pesalah.
6.2 Undang-undang Muamalat
Undang-undang ini lebih berhubung dengan peraturan
jual beli, riba, sewa, kaedah pinjaman ada dinyatakan dalam fasal 30 Hukum
Kanun Melaka. Contoh juga disebut dengan jelas iaitu berkaitan haramnya riba
dan larangan untuk berniaga dengan orang gila. Contoh yang menarik tentang
muamalat Islam berhubung dengan soal ‘bunga’ atau ‘faedah’ atau ‘riba’ dalam
urusan perniagaan terdapat dalam Fasal 30. Telah ditegaskan bahawa;
“…pada menyatakan hukum orang
yang berniaga itu dan haram atas segala yang mengambil riba’…hukum berniaga itu
tiada sah berniaga melainkan daripada ‘akil, tiada sah berniaga itu bagi orang
yang gila, kanak-kanak yang belum baligh.”
Hukum haram melakukan riba adalah diasaskan terus
daripada hukum dalam al-Quran yang menerangkan bahawa;
“Orang yang memakan riba itu
tidak akan berdiri melainkan sebagaimana pendirian orang yang diharu syaitan
dengan tamparannya. Yang demikian, lantaran mereka berkata, ‘Perdagangan itu
tidak lain melainkan seperti riba’. Dan Allah halalkan perdagangan dan haramkan
riba. Lantaran itu, barang siapa kedatangan nasihat dari Tuhannya, lalu ia
berhenti, maka baginyalah apa yang telah lalu dan urusannya (terserah) kepada
Allah, tetapi barag siapa kembali lagi, maka mereka itu (jadi) ahli neraka yang
mereka (akan) kekal di dalamnya”.
(Terjemahan
al-Quran surah al-Baqarah 2:275)
Pada fasal-fasal yang lain dalam Hukum Kanun Melaka,
diperuntukkan juga undang-undang menurut Muamalat Islam seperti dalam Fasal
32:2 Hukum Kanun Melaka menentukan hukuman sah tuntutan atas harta (sulh) yang
dikanunkan dalam ayat, “Sah sulh kemudian daripada ikrar di dalam segala harta,
tiada sah sulh di dalam mungkir dan pada orang yang tiada bertentu” hinggalah
ke ayat, “Tiada sulh melainkan pertama hendak bertentu”. Undang-undang berjual
beli yang dibentuk juga adalah berlandaskan undang-undang Islam. Fasal 30 Hukum
Kanun Melaka juga menentukan barang-barang yang boleh diperniagakan serta
dilarang oleh Islam seperti arak, babi, anjing dan tuak.
Dalam undang-undang muamalat ini,
terdapat juga sedikit kelainan kerana ada sedikit percanggahan dengan
undang-undang Islam namun telah
dinyatakan sebagai undang-undang muamalat di dalam Undang-undang Melaka.
Perkara tersebut bersabit dengan muamalat berniaga antara barangan, Fasal 30
Hukum Kanun Melaka memperuntukkan;
“…Dan tiada sah
berniaga emas dan perak dengan perak
melainkan (dengan) suatu jenis lain iaitu emas dengan suatu jenis lain yakni
perak tunai dan berniaga makanan janji tunai, maka sah”.
Di sini pun, Hukum Kanun Melaka
menyalurkan kedua-dua perniagaan antara emas dengan perak, sedangkan dalam
hukum Islam yang sewajarnya memperuntukkan dua syarat yang terpisah itu, iaitu
bahawa:
1.
Tidaklah sah berniaga antara emas untuk
emas dan perak untuk perak, melainkan berat kedua-dua adalah sama dan transaksi
tersebut berjalan dengan serta-merta.
2. Adalah
berniaga emas ditukarkan dengan perak dengan timbangan yang berlainan dan
dilakukan transaksi ini dengan serta-merta juga.
Penyusunan dalam syarat dan
peruntukan perniagaan tersebut dalam Hukum Kanun Melaka nampaknya dilakukan
dengan sewenangnya.
Bukti yang kedua dapat dikesan
daripada Fasal 32:2 Hukum Kanun Melaka berhubung dengan hukum sah Sulh iaitu
hukum sah atau tidaknya peraturan berniaga, dicampuradukkan syarat-syarat
pengesahan tersebut tanpa mengikut lunas hukum Islam yang sewajarnya. Begitu
juga pada Fasal 49:1 yang memperuntukkan tentang konsep atau pengertian muhsan
dalam Islam. Hukum Kanun Melaka memberikan empat kriteria muhsan, iaitu Islam,
baligh, berakal dan tidak gila. Kriteria yang ketiga dan keempat itu sebenarnya
serupa sahaja. Tetapi menurut pendapat ahli fiqah Islam, undang-undang tidak
semestinya memasukkan kriteria Islam itu, bahkan sewajarya adalah merdeka.
Adalah sukar untuk mencari sebab
berlakunya kelainan dan penyimpangan ini. Tidak mungkin hendak dibebankan
kesalahan kepada penyusun atau penggubal undang-undang negeri ini kerana
penyusun itu adalah tokoh dalam bidang perundangan Islam yang menggunakan dan
berpeluang merujuk pada kitab-kitab yang berkaitan. Zaman yang patut disalahkan
dalam hal ini kerana undang-undang ini digubal ketika masyarakat Melaka masih
melalui zaman awal terhadap agama Islam. Atau sebagaimana nasib yang menimpa
naskhah-naskhah Melayu lama, kerana hampir kesemuanya disalin dengan kesalahan
sama ada disengajakan atau tidak yang dilakukan oleh penyalin-penyalin naskhah
undang-undang ini.
6.3 Undang-undang Keluarga
Undang-undang
ini berhubung dengan tatacara perkahwinan, penceraian, wali talah dan
sebagainya. Dalam hal ini, semua perkara yang berkaitan dengan keluarga selari
dengan hukum Islam. Hukum syarak dalam undang-undang nampaknya lebih banyak
mempengaruhi bahkan diambil sepenuhnya dalam bahagian akhir Undang-Undang
Melaka, terutama yang berhubung dengan undang-undang keluarga dan peribadi
seperti muamalat dan munakahat. Umpamanya, telah dijadikan undang-undang
tentang orang berwali. Wali seorang perempuan itu mengikut Hukum Kanun Melaka,
‘mengikut tertib’ adalah bapanya, datuk sebelah bapanya dan saudara lelakinya.
Wali-wali yang sedemikian jika merujuk pada hukum Islam, dikenali sebagai wali aqrab dan wali mujbir. Diterangkan juga bahawa tidak seorang wali pun dibenar
untuk mengahwinkan si perempuan yang belum baligh. Pengertian baligh dihuraikan
sebagai genap umur lima belas tahun, telah datang haid dan telah tumbuh bulu
ari-ari (ikhtilam).
Fasal
25:2 Hukum Kanun Melaka juga memperuntukkan syarat dan tatacara ijab dan kabul
dalam nikah dan kahwin serta hukum dan syarat menjadi saksi dalam tatacara
tersebut yang dijelaskan pada Fasal 26. Hukum tentang hak pembatalan (khiyyar),
hukum bertalak sama ada talak raji’i
atau ba’in serta syarat-syarat yang
berhubungan dengannya, termasuklah masalah melakukan ‘cina buta’, terangkum ke
dalam Fasal 27 dan Fasal 28:1 teks Hukum Kanun Melaka.
Peruntukan yang berteraskan
hukum-hakam dan aqaid Islam jelas terdapat dalam Fasal 25:1 hingga Fasal 30
yang menyentuh tentang masalah “lafaz ijab dan qabul dalam acara nikah”,
“saksi-saksi dacara nikah’, “hukum ‘iddah dalam penceraian”’ juga pada Fasal
34:1 tentang ‘hukum amanah’. Undang-undang pada ‘hukum ikrar’ pula ditentukan;
“…pada
menyatakan hukum ikrar itu dua perkara; suatu pada hak Allah S.W.T. seperti
minum arak dan tuak dan zina; kedua pada hak manusia. Adapun hak Allah S.W.T.
itu dikabulkan, jikalau ia kembali daripada ikrarnya. Bermula pada hak manusia
tiada harus dikabulkan, jikalau ia kembali daripada ikrarnya.”
Begitulah juga undang-undang Islam sebagai syarat
sah seorang menjadi saksi;
“…harus di atas empat martabat.
Pertama, tahu ia akan halal dan haram, kedua tahu ia akan sunat dan fardu,
ketiga tahi ia akan baik dan jahat”.
Dan syarat yang membolehkan seseorang itu menjadi
saksi adalah;
“…lima perkara. Pertama Islam,
kedua baligh, ketiga akil, keempat adal (‘adl), kelima hendaklah menjauhi
daripada dosa yang bear dan dosa yang kecil”.
6.4 Peraturan
Beribadah
Perkara yang paling menarik ialah
struktur dan sebahagian daripada kandungan Hukum Kanun Melaka itu sendiri. Ada
hukum dan undang-undang fiqah Islam yang diserap dan diperundangkan terus dalam
undang-undang negerinya, seolah-olah teks tersebut menjadi sumber rujukan
hukum-hakam Islam pula. Umpamanya tentang hukum ibadat sembahyang dituliskan
pada Fasal 36:2;
“Bermula orang
yang sembahyang itu atas dua perkara, meninggalkan dan tiada iktikadnya pada
fardu sembahyang. Dalam iktikadnya bahawa sembahyang fardu itu disuruh ia
sembahyang. Jika tiada ia sembahyang oleh kesakitan, tiada ia mungkar, disuruh
taubat murtad tiga kali. Jikalau sembahyang, baik jalan itu”.
Begitu berkesan dan berpengaruh sekali hukum Islam
terhadap Hukum Kanun Melaka sehingga terdapat bentuk ekspresinya dipetik terus
daripada ayat al-Quran, contohnya pada Fasal 43:2 yang berbunyi;
“Bismi’l Lahi
al-Rahman al-Rahim. Qala’ ILahu Ta’ala: Ati’u Allaha wa ati’u ur-rasula wa
uli’l amri minkum…”
Dan di sana sini diambil terus hadis Nabi S.A.W yang
antara lain pada fasal yang sama menyebut;
“…sebab sabda
Nabi salla’I Lahu ‘alai wa sallam: kulluhum rain wa kulluhum mas’ulun ‘an
ra’iyatihi…”
Begitulah juga suatu ekspresi dalam bahasa Melayu
pada ayat yang berbunyi “Bermula sama dihukumnya ikrar pada hal sihat dan
sakit”. Setelah dikaji ayat ini, nyatalah ia merupakan terjemahan terus
daripada sepotong ayat Arrab yang mengatakan bahawa, “wa huwa fi hali al-sihati
wa al-marad suwan.” Beberapa ayat bersabiit dengan beberapa peruntukan hukum
juga digunakan terus dalam bahasa Arab, umpamanya pada Fasal 14:1,
“Wa’ILahu
khalaqakum wa ma ta’malun. ILahi bi barakati Jibra.il wa Mika il Israfil wa
Izrail.
Fasal 25:2 pula menyatakan;
“Qabiltu tazwijaha”.
Serta pada Fasal 38:1 yang
menyatakan;
“Albayyinatu ‘ala’I-mudda’ I wa
alyaminu ‘ala man ankar”.
Sewajarnya sumber daripada al-Quran
dan Hadis ini diserap serta digunakan sebagai paduan dan untuk kekuatan rohaniah.
Sumber ini boleh dijadikan sebagai tunjang pada peraturan, adat dan
undang-undang tempatan supaya selaras dengan aspirasi dang tanggunjawab raja,
pembesar dan rakyat Melayu yang telah pun beragama Islam. Hukum Kanun Melaka
sendiri telah menentukan hal ini.
6.5. Penglibatan Ulama
Ulama memainkan peranan yang
penting dalam soal pentadbiran negeri dan hal ini disebut dengan nyata. Ulama
dan kadi terlibat aktif dalam soal pertabalan, perkahwinan dan soal pemakaman
seseorang raja atau sultan. Peranan ulama dan kadi dalam sejarah perundangan
Melaka amatlah penting. Hampir seluruh daripada fasal-fasal yang diperuntukkan
dalam Hukum Kanun Melaka adalah bercorak dan berasaskan perhukuman Islam. Ini
membuktikan bahawa semasa kecemerlangan Kesultanan Melayu Melaka dahulu,
undang-undang Islam telah diamalkan dengan luasnya dalam kalangan masyarakat
tempatan dan jajahan takluk, dusun serta anak Sungai Melaka. Walaupun begitu
tidak ada bukti yang jelas bahawa di Melaka pada masa itu telah wujud institusi
syariah untuk mengendalikan hal ehwal
agama Islam dan penganutnya seperti yang terdapat pada hari ini. Namun, jelas
raja atau sultan ialah penaung undang-undang tersebut. Tokoh yang memelihara
undang-undang ini adalah kadi ataupun hakim. Pendapat mereka akan dirujuk apabila
timbul sebarang pembicaraan dan masalah pengadilan, terutama terhadap
undang-undang Islam dalam kalangan masyarakat tempatan itu.
Begitu bermakna dan berkesan sekali
Hukum Kanun Melaka serta ciri-ciri dan perundangan Melayu-Islam yang termaktub
di dalamnya sehinggakan banyak undang-undang negeri Melayu sebelum penghujung
abad ke-19 terpengaruh dengannya. Undang-undang Johor, Undang-undang Pahang,
Undang-undang Kedah dan Hukum Kanun Datuk Setar serta Undang-undang Kanun 99
Perak adalah secara langsung ataupun tidak langsung dimodelkan daripada Hukum
Kanun Melaka, sama ada yang bercorak adat mahupun yang berbentuk Islam.
Walaupun
pengaruh Islam amat ketara dalam Undang-undang Melaka, masih banyak lagi
pengaruh Hindu dan adat Melayu lama yang bertentangan dengan Islam seperti
perkara-perkara berikut.
i.
Undang-undang yang tidak selari dengan
Islam:
·
Sultan berada di atas undang-undang sama
seperti Konsep Devaraja
·
Hukuman qisas tidak dikenakan kepada
sultan atau kerabat diraja yang lain.
Contohnya peristiwa di mana Raja Muhammad telah membunuh Tun Besar,
hukumannya hanyalah dibuang negeri.
·
Hukuman hudud juga tidak dijatuhkan
kepada sultan. Contohnya dalam kisah Sultan Mahmud yang telah berzina dengan
isteri orang namun Sultan Mahmud tidak dikenakan hukuman sebab seperti yang
sepatutnya dikenakan.
ii.
Mengamalkan diskriminasi dalam
undang-undang
·
Dalam Islam setiap orang adalah sama
taraf. Cuma ketinggian pangkat memerlukan konsep hormat sahaja dan bukanlah
sampai ke tahap menyembah. Namun begitu, dalam Undang-undang Melaka, sultan
tidak mengamalkan nilai kesamaan taraf sesama manusia di mana ada larangan yang
dibuat kepada rakyat iaitu larangan memakai warna kuning dan membina rumah
dengan reka bentuk yang buruk.
·
Konsep tulah dan daulat juga
memperlihatkan raja memandang rakyat sebagai hamba kepada mereka. Rakyat
dipaksa taat setia kepada raja walaupun raja itu memerintah dengan zalim kerana
rakyat terikat dengan konsep daulat dan tulah.
7.0
KESIMPULAN
Jika
dilihat dari zaman kegemilangan Melaka dahulu sehingga ke hari ini,
undang-undang Islam kurang diterapkan di dalam perundangan dunia Melayu. Walaupun
banyak undang-undang Islam yang digunakan dalam Hukum Kanun Melaka dan
Undang-undang Laut, hanya lebih kurang 41 peratus sahaja perundangan Islam yang
termaktud di dalam undang-undang tersebut. Hal ini menunjukkan penerimaan Islam
masih lagi kurang menyeleluruh disebabkan terdapatnya pengaruh hukum adat yang
masih lagi diangkat dalam pelaksanaan undang-undang pada masa itu. Apabila
bermulanya zaman penjajahan Barat ke Tanah Melayu khususnya di Melaka, Barat
cuba mengubah corak undang-undang Islam yang sudah diguna pakai sebelum ini
kepada sistem undang-undang Barat kerana mereka mahu semua pemerintahan di bawah
takluk mereka menggunakan sistem yang sama.
Andaian
yang boleh dibuat jika tiada berlakunya penjajahan Barat ke Tanah Melayu,
pengkaji merasakan perundangan Islam akan terus berkembang dan pada suatu masa
hukum adat akan diketepikan bagi memartabatkan undang-undang Islam yang semakin
kuat mempengaruhi kehidupan pada masa itu. Namun malang apabila perkara
tersebut belum sempat berlaku kerana Melaka telah dijajah oleh Barat. Kesannya
dapat kita lihat pada hari ini apabila perundangan Islam tidak diiktiraf dan
hanya dilaksanakan dalam hal-hal keluarga sahaja. Bersangkutan dengan itu,
dengan menggunakan undang-undang dari Barat ini memperlihatkan negara kita pada
hari ini tidak lagi segemilang pada zaman Melaka dahulu yang mana pada masa
itu, perundangan Islam masih lagi diguna pakai dalam banyak aspek perundangan.
Di samping itu, kita dapat melihat masyarakat kita yang semakin banyak
bergelumang dengan masalah sosial disebabkan tidak tertegaknya undang-undang
Islam ini.
Jika
benarlah tujuan mengenakan hukuman sebagai salah satu cara untuk memerangi
jenayah, maka undang-undang Islam telah berjaya mencapai matlamat ini begitu
jauh dibandingkan dengan system undang-undang yang lain. Hal ini disebabkan
jenayah dicegah sebelum perkara tersebut dilakukan, dan jika jenayah sudah
dilakukan, penjenayah akan dihakimi sehingga ke peringkat terhapus segala kesan
dan dapat memberi peringatan kepada orang lain supaya tidak melakukannya. Bibliografi
Abd. Jalil Borham. (2002). Pengantar perundangan Islam. Johor
Bahru, Johor: Universiti Teknologi Malaysia.
Abdul
Halim El-Muhammady. (1993). Perkembangan
undang-undang Islam dari zaman Rasulullah S.A.W hingga zaman penjajahan barat.
Petaling Jaya: Budaya Ilmu.
Abu Hassan Sham. (1995). Hukum kanun Melaka. Melaka: Penerbitan
Perbadanan Muzium Melaka.
Khoo Kay Kim (Eda.). (1982). Melaka dan sejarahnya. Melaka:
Persatuan Sejarah Melaka.
Liaw York Fang (Eds.). (2003). Undang-undang Melaka dan undang-undang laut
/ dikaji dan diperkenalkan oleh Liaw York Fang. Kuala Lumpur: Yayasan
Karyawan.
Muhammad Yusof Hashim. (1989). Kesultanan Melayu Melaka: kajian beberapa
aspek tentang Melaka pada abad ke-15 dan abad ke-16 dalam sejarah Malaysia.
Kuala Lumpur: dewan bahasa dan pustaka dan kementerian pendidikan Malaysia.
Othman
Ishak. (1997). Hubungan antara
undang-undang Islam dengan undang-undang adat. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Pentadbiran dan
undang-undang Islam sebelum penjajahan Inggeris diperoleh pada
19 April 2014 daripada http://books.google.com.my/books?id=kCapxwBQVU0C&pg=PA4&lpg=PA4&dq=unsur+islam+dalam+hukum+kanun+melaka&source=bl&ots=I1EyW0a-JD&sig=YyPAlAJxpT3lLrF4s_168w8TELQ&hl=en&sa=X&ei=0H5SU_SXI4TBrAeVpIGQDQ&redir_esc=y#v=onepage&q=unsur%20islam%20dalam%20hukum%20kanun%20melaka&f=false
Sejarah Melaka
diperoleh pada 22 Aprl 2014 daripada http://rujuknota.blogspot.com/2009/09/sejarah-melaka.html
Sejauhmanakah
unsur-unsur Islam mempengaruhi Hukum Kanun Melaka pada zaman Melayu Melaka diperoleh pada
22 April 2014 daripada http://fastnote.wordpress.com/pengaruh-islam-dalam-hukum-kanun-melaka/
No comments:
Post a Comment