Misa Melayu
ditulis di istana oleh seorang pujangga istana yang bernama Raja Culan. Nama penuhnya
ialah Raja Culan ibni Raja Abdul Hamid ibni Yang diPertuan Muda Sultan Mansur
Syah Bergelar Marhum Pulau Juar, Kampung Gajah, Perak. Walaupun Misa Melayu ini
mempunyai banyak versi, tetapi para pengkaji Misa Melayu bersepakat menyatakan bahawa Raja Culan merupakan
pengarang asal Misa Melayu ini. Raja Culan
mengarang Misa Melayu ini semasa
pemerintahan Sultan Iskandar Zulkarnain
(1752-1765), iaitu sultan Perak yang ke-15. Oleh sebab itu, sebahagian besar
kisah yang diceritakan dalam Misa Melayu
berkaitan kisah pemerintahan baginda.
Raja
Culan dinyatakan menjadi pengarang Misa
Melayu ini disebabkan pada masa itu ramai mengatakan Raja Culan sebagai
seorang yang bijak dalam mengarang hikayat dan bijak memilih kata yang sesuai. Seperti
dalam penulisan hikayat-hikayat dahulu, pengarang akan memperbesarkan kehebatan
dan kekuasaan sultan yang memerintah. Begitu juga dengan Misa Melayu, pada keseluruhannya, Raja Culan berperanan untuk
memberi tumpuan kepada Sultan Iskandar Zulkarnain yang disanjung dan dipuji
sebagai raja yang agak luar biasa kepahlawanannya dan kebijaksanaanya.
Contohnya Sultan Iskandar menjadi perunding semula negeri Perak yang berpecah
dua iaitu di hulu dan hilir. Setelah Perak bercantum, Raja Iskandar ‘amat
berkuasa’.
Selain
itu, peranan Raja Culan sebagai pengarang Misa
Melayu adalah sebagai perakam apa yang berlaku dalam masa tersebut sama ada
dari segi adat-istiadat yang dilakukan termasuk istiadat perkahwinan, upacara
melenggang perut, istiadat membayar kaul dan lain-lain lagi. Kesemua ini
dicatatkan dalam Misa Melayu di mana pengkaji pada hari ini dapat mengetahui
apa adat-istiadat yang digunakan pada masa tersebut sehinggakan ada yang masih
diamalkan oleh masyarakat pada hari ini dan pengkaji juga dapat membongkar segala
peristiwa yang berlaku pada masa tersebut. Apa yang tercatat dalam Misa Melayu ini menurut pengkaji adalah
berdasarkan sejarah yang benar berlaku dan tiada unsur mitos yang diselitkan
dalam manuskrip ini.
Raja
Culan memainkan peranan penting dalam hal ehwal adat-istiadat dan protokol
kerajaan Perak. Sebagai contoh, Raja Culan pernah diminta oleh Raja Iskandar
untuk merisik dan meminang Raja Budak Rasul. Raja Culan membawa sekati emas
semasa meminang Raja Budak Rasul. Sebagai seorang yang mempunyai darah
keturunan raja, semestinya beliau terlibat dalam sistem pentadbiran dan
pemerintahan negeri Perak. Pada tahun 1750, Raja Culan dipercayai telah pun
remaja . Beliau telah diangkat sebagai waris takhta kerajaan Perak dan
dikurniakan gelaran Raja Kecil Besar, iaitu suatu jawatan anak raja yang
bergelar yang kanan. Perlantikan ini membuktikan ketokohan Raja Culan pada abad
itu.
Raja
Culan telah berkhidmat dengan beberapa orang sultan Perak dipercayai sebanyak 9
orang sultan. Beliau dilantik menjadi Raja
Kecil Besar pada tahun 1750 semasa pemerintahan Sultan Muzaffar Syah
(1728-1752), iaitu ayahanda saudaranya. Beliau lama berkhidmat pada masa
pemerintahan sepupunya Sultan Iskandar Zulkarnain (1752-1765). Apabila Raja
Muda (Raja Kimas) menjadi Sultan Perak yang ke-16 (1765-1773), Raja Culan
diangkat menjadi Raja Bendahara Perak. Terdapat dua versi riwayat pengakhiran
hidup Raja Chulan. Maxwell menyatakan:
“penyair
yang ulung ini, pada akhirnya menerima nasib yang menyedihkan, beliau mati
ditikam oleh seorang suami yang menuntut bela, dan dengan kematiannya itu
terjadilah huru-hara dalam negeri perak sehingga keris tiga lok iaitu senjata
yang membunuh raja chulan itu, dilarang menggunakannya di seluruh negeri perak.
beliau digelar marhum pulau juar.”
Walau
bagaimanapun. R.O. Winstedt telah membuat pembetulan semasa penerbitan sulung Misa Melayu. Winstedt dapat menerima
pembetulan daripada Raja Chulan ibni Sultan Abdullah, salah satunya ialah Raja
Culan pengarang Misa Melayu itu
bukanlah terbunuh, sebaliknya mangkat cara biasa semasa memegang jawatan Raja
Muda. Kemungkinan baginda mangkat semasa memegang gelaran Raja Muda ini
ternyata ada kebenarannya kerana ketika baginda Raja Culan begitu tua pada masa
itu. Semasa Sultan Alauddin Mansur Syah, Sultan Perak ke-17 menaiki takhta pada
tahun 1773, Raja Culan telah diangkat menjadi waris takhta terkanan, iaitu
selaku Duli Yang Teramat Mulia Raja Muda Perak.
Namun
begitu tarikh kemangkatan Raja Culan ini tidak diketahui. Berdasarkan pendapat
pengkaji, Raja Culan dipercayai mangkat sebelum tahun 1786, kerana pada tahun
itu Sultan Perak yang ke-18 ialah Sultan Ahmadin Syah (1786-1806). Terdapat kekeliruan
sama ada Raja Culan pernah menjadi Sultan Perak ataupun sekadar Raja Muda
sahaja. Masalah ini timbul disebabkan kelemahan utama yang terdapat dalam Misa Melayu adalah pertarikhan yang
berbeza dengan sumber lain seperti buku History
Of Perak di mana terdapat banyak perbezaan tarikh dan tempoh tahun
pemerintahan Sultan Perak yang pernah ada. Contohnya Misa Melayu menyebut Sultan Alauddin Riayat Syah memerintah selama
20 tahun sedangkan History Of Perak
menyatakan 8 tahun sahaja (1720-1728). Malahan ada juga Sultan Perak yang
pernah memerintah tetapi tidak tercatat namanya dalam Misa Melayu ini.
Secara
ringkasnya, Raja Culan telah meninggalkan sesuatu yang amat berharga untuk
masyarakat Melayu khususnya masyarakat di Perak untuk kita terokai dan mengkaji
apa yang ada dalam Misa Melayu ini.
Peranan yang dimainkan oleh Raja Culan sebagai pengarang yang mencatatkan
segala pentadbiran negeri dan adat-istiadat membolehkan Misa Melayu diangkat
sebagai sumber sejarah yang boleh dikaji sebagai salah satu bahan dalam
membuktikan ketokohan bangsa Melayu pada masa dahulu.
Bibliografi
Ahmad Fauzi Mohd Basri (Eds) (1992). Misa Melayu / diselenggara oleh Ahmad Fauzi Mohd Basri. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Raja Chulan Raja Hamid. (1962). Misa Melayu. Kuala Lumpur: Pustaka Antara.
No comments:
Post a Comment