Selamat Datang Ke Blog Kami =)

ayat bergerak

MARI MENYELUSURI KEAGUNGAN SEJARAH LAMPAU BERSAMA KAMI =)

Wednesday, April 30, 2014

SEJARAH KELAHIRAN ABDULLAH MUNSYI


SEJARAH KELAHIRAN ABDULLAH MUNSYI
Abdullah Munsyi dilahirkan pada hari ahad, 7 safar tahun 1211 hijrah di Kampung Masjid. Beliau merupakan anak bongsu daripada empat orang adik-beradik. Ketiga-tiga orang abangnya meninggal dunia semasa kecil iaitu setelah berumur setahun, dua tahun dan tiga tahun. Menurut riwayat, beliau berasal daripada keturunan arab yang berbangsa Othmani yang dinasabkan daripada datuknya iaitu Shaikh Abdul Kadir.
Sebelum Abdullah Munsyi dilahirkan, ibunya sangat sedih kerana keempat-empat orang adik-beradiknya meninggal dunia. Hampir setiap hari ibunya menangis mengenangkan nasib yang menimpa dirinya. Pada suatu hari, telah datang seorang arab yang bernama Habib Abdullah ke Melaka dan orang ramai menggangapnya seorang yang warak dan mempunyai keramat. Kesedihannya ini diketahui oleh Habib Abdullah. Pada suatu hari, Tuan Habib menjemput bapa Abdullah Munsyi ke rumahnya dan berpesan supaya menasihati isterinya untuk tidak bersedih kerana seorang anak lelaki akan lahir dalam keluarga mereka tidak lama lagi. Tuan Habib itu berpesan lagi supaya meletakkan nama bayi tersebut serupa dengan namanya apabila bayi itu dilahirkan kelak.
 Semasa kecil, Abdullah Munsyi sering ditimpa sakit terutamanya selepas usianya menjangkau empat bulan. Abdullah Munsyi telah dijual kepada orang ramai beberapa kali kerana kesihatannya yang sering terganggu dan ibubapanya dikatakan tidak serasi untuk membelanya. Keadaan Abdullah ini menyebabkan kesihatan ibunya terganggu dan tidak dapat disusukan oleh ibunya. Semasa berumur enam tahun, Abdullah telah diserang penyakit buang air berdarah selama setahun. Pelbagai kaedah perubatan yang digunakan untuk menyembuhkan penyakitnya itu. Akhirnya penyakitnya sembuh dan beliau membesar serta diberikan didikan yang sebaiknya oleh kedua ibubapanya.

SEJARAH PENDIDIKAN AWAL ABDULLAH MUNSYI
Abdullah Munsyi dibesarkan didalam situasi yang mementingkan pelajaran. Bapa dan neneknya merupakan orang yang berpengetahuan. Neneknya merupakan seorang guru besar di Kampung Pali yang mengajar anak-anak di kampung itu mengaji Al-Quran. Ketika Abdullah berumur enam tahun, beliau sentiasa bergaul dengan kanak-kanak yang belajar membaca, menulis dan membaca lalu mendorong semangatnya untuk belajar. Semasa Abdullah berumur tujuh tahun, beliau telah diberikan sebuah permainan loh dan resam. Beliau lebih cepat pandai menulis dan membaca dengan bantuan permainan ini.
 Akan tetapi, Abdullah masih belum menghabiskan satu juz Al-Quran dan keadaan ini amat membimbangkan ayahnya. Ayahnya sangat mementingkan pelajaran dan bersikap tegas terhadapnya sehinggakan segala sungutan daripada Abdullah tidak dipedulikan oleh ayahnya. Sikap ayahnya itu menyebabkan Abdullah merasa tertekan dan Abdullah pernah berharap ayahnya cepat menemui ajal supaya beliau dapat bebas bermain ke mana sahaja yang beliau mahu. Ayahnya tidak pernah memujinya walaupun perbuatan Abdullah amat memuaskan hatinya. Ayahnya berpendapat bahawa pujian akan menyebabkan Abdullah menjadi malas untuk berusaha. Dalam pelajaran Al-Quran, kepandaian beliau lebih terserlah berbanding teman-temannya yang lain sehinggankan beliau menjadi pelajar yang terbaik di kalangan pelajar di madrasah itu.
Abdullah mempunyai minat yang mendalam terhadap pelajaran. Selain mempelajari bahasa Melayu, beliau juga turut mempelajari bahsa Tamil dan Bahasa Arab. Manakala bahasa Inggeris pula dipelajari daripada paderi-paderi Inggeris. Antara guru bahasa Melayunya ialah Datuk Sulaiman dan Datuk Astar. Beliau mendalami Al-Quran dengan seorang Arab yang bernama Mualim Muhai dan beliau turut mendalami bahasa Melayu dengan Sayid Syeikh bin Alwi. Semasa berumur 27 tahun, beliau telah belajar bahasa Inggeris daripada seorang paderi yang datang ke Melaka iaitu Tuan Milne. Selain itu, beliau juga belajar dengan Tuan Doktor Marisson yang pandai berbahasa Cina. Beliau juga belajar mengenai Injil Matius (dalam bahasa Inggeris) daripada Doktor Marisson. Ketika beliau menjadi guru bahasa Melayu, beliau telah belajar menggunakan alat cap huruf dengan Tuan Medhurst dan Tuan Thomsen.
Di samping itu, Abdullah Munsyi juga turut belajar di maktab Anglo-Chinese College yang didirikan oleh Tuan Milne. Beliau telah menjadi pendorong terhadap orang lain untuk belajar di maktab tersebut. Ramai orang yang cemburu melihat kegigihan Abdullah menuntut ilmu, mereka memanggilnya sebagai “Abdullah Paderi”. Gelaran tersebut diberikan untuk menyakiti hati Abdullah dan berharap Abdullah berhenti belajar bahasa Inggeris dengan orang Inggeris.



SEJARAH NEGERI SINGAPURA
Abdullah menceritakan tentang Farquhar yang telah mendapat perintah daripada Raffles untuk mencari sebuah kawasan di selatan Selat Melaka. Setelah beberapa hari pulau demi pulau dilalui tiada satu pulau yang berkenaan di hati Farquhar, sehinggalah beliau menjumpai Singapura. Pada masa itu, Singapura hanya dikelilingi hutan dan tidak ramai orang Melayu yang diketuai oleh Temenggong Abdul Rahman yang tinggal di situ. Kemudian, mereka telah menyambut kadatangan Raffles bersama-sama empat buah kapalnya. Namun begitu, Farquhar masih belum menjemput Tengku Long di Riau dan menyebabkan Farquhar tidak mahu menjejakkan kaki ke Singapura selagi Tengku Long masih belum sampai. Sebelum Tengku Long belayar ke Singapura, perasaan bimbang masih terasa kerana takut akan dikhianati oleh Inggeris. Setelah mereka mendapat persetujuan hendak belayar ke Singapura, mereka terus belayar pada malam itu juga tanpa pengetahuan sesiapa, Tengku Long disambut oleh Temenggong Abdul Rahman dan Farquhar lalu diajak untuk berjumpa dengan Raffles bagi membuat rundingan. Setelah rundingan tersebut dilakukan, Raffles telah menjadikan Tengku Long sebagai Yang Di-Pertuan di Singapura.
Setelah penghormatan diberikan oleh Raffles kepada Yang Di-Pertuan Tengku Long, Raffles pun balik ke kapalnya semula. Semenjak hari itu, Tengku Long mula bergelar Sultan Husain Shah telah memerintahkan Temenggong Abdul Rahman untuk membina sebuah istana. Setelah Raffles dan orang-orangnya pulang, maka bermulalah pentadbiran di pulau Singapura tersebut oleh Sultan bersama orang Inggeris dan Temenggong sendiri. Rumah-rumah dan gudang-gudang semakin banyak yang dibina. Hal ini telah menarik pedagang-pedagang untuk berniaga di Singapura. Hari demi hari, Singapura semakin maju. Orang-orang Melayu di Melaka juga tidak melepaskan peluang untuk mencari pekerjaan di sana bagi mengubah nasib hidup mereka, termasuklah Abdullah.

SEJARAH PELAYARAN ABDULLAH MUSHYI KE PANTAI TIMUR
Dalam lawatan Abdullah Munsyi ke Pahang, beliau menceritakan mengenai keadaan orang-orang Pahang yang pengotor dan tidak mempedulikan kesihatan serta kebersihan. Menurut Abdullah lagi, tempat tinggal, pasar-pasar dan tempat-tempat jualan sangat kotor dan dipenuhi dengan sampah sarap. Semua orang yang ada pada masa itu tidak mempedulikan kebersihan di tempat mereka. Manakala dalam lawatan beliau ke Kelantan dan Terengganu, beliau melihat kaum lelaki di negeri tersebut suatu ketika dahulu sangat malas dan hanya duduk-duduk di pasar sahaja manakala kaum wanita pula yang rajin bekerja menjalankan perniagaan.
Akan tetapi, beliau juga memberi pandangan yang sinis terhadap peniaga-peniaga ini kerana menjual jenis makanan yang busuk seperti tempoyak, budu, cencalok dan lain-lain lagi. Beliau menghina orang-orang Melayu di Terengganu dan Kelatan tidak tahu makan makanan yang baik dan berkhasiat seperti telur, mentega, minyak sapi dan lain-lain lagi. Selain itu, beliau juga mempunyai pandangan yang tersendiri tentang nasib rakyat di kedua negeri tersebut, kebanyakan rakyat hidup dalam keadaan teranianya oleh rajanya yang zalim dan suka merampas harta benda rakyat apabila mereka mempunyai harta. Di samping itu, anak-anak raja suka membangkitkan huru-hara dan kacau bilau di kedua negeri tersebut. Malahan pengikut-pengikut dan pengiring-pengiringnya akan mendapat perlindungan sepenuhnya oleh pihak raja apabila disebut sebagai “ Orang Dalam” atau “ Orang Raja”. Gelaran tersebut menyebabkan masyarakat lain pada masa itu tidak berani untuk membantah. Setelah beliau menyelidik, barulah beliau tahu sebab-sebab mengapa rakyat tunduk kepada pemerintah yang zalim tersebut. Hal ini demikian,kerana kalau bekerja kuat sekali pun tiada guna kerana harta mereka akan dirampas. Mereka lebih suka tidak berbuat apa-apa dan tidak mahu memajukan hidup mereka.

SEJARAH PEPERANGAN MELAKA
Keadaan ini terjadi semasa Abdullah menetap di Singapura. Beliau mendengar khabar bahawa pihak Inggeris mahu menyerang Naning yang ketika itu diketuai oleh Dato’ Dol Said. Apabila mendengar berita tersebut, beliau terus pulang ke Melaka untuk untuk menyaksikan sendiri peristiwa itu. Apabila tiba di Melaka, beliau melihat orang-orang di Melaka masing-masing bersiap sedia dengan senjata mereka. Pada masa itu juga, Abdullah melihat setiap orang Melayu di Melaka membawa senjata dan ramai juga di antara mereka menempah senjata di rumah tukang besi. Selepas tiga hari sampai ke Melaka, askar-askar Inggeris berangkat untuk pergi ke Naning. Maka gemparlah orang-orang di Melaka mengatakan bahawa askar Inggeris sedang mengamuk. Akan tetapi, askar-askar Inggeris kembali berundur tiga hari kemudian kerana mereka telah dikepung oleh orang-orang Naning. Segala kelengkapan peperangan askar-askar Inggeris ditinggalkan begitu sahaja semasa mereka melarian diri.
Sementara itu, kekuatan yang ada pada orang-orang Naning beransur kurang. Pengikut-pengikut Dol Said mula belot terhadapnya dan enggan meneruskan perjuangan bersama Dol Said lagi. Keadaan itu menyebabkan Dol Said melarikan diri ke hutan untuk mengumpul kembali kekuatannya hendak menyerang balas menentang Inggeris. Akan tetapi pengikut-pengikut berpecah dan menyebabkan kekuatan itu hilang. Akhirnya Dol Said keluar dari hutan dan menyerah diri kepada pemerintah Inggeris di Melaka.

SINGAPURA TERBAKAR
Dalam Hikayat Abdullah, menceritakan bahawa dikatakan setiap malam terdapat kes pergaduhan, samun dan pembunuhan dengan sengaja yang berlaku di Singapura. Hal ini demikian kerana di Singapura terdapat sekumpulan kongsi gelap China yang sangat besar iaitu Thein Tei Hoe yang mempunyai ramai pengikutnya. Oleh kerana bilanganya yang ramai, agak sukar untuk pegawai-pegawai keamanan di negeri tersebut menghapuskan mereka. Tambahan pula mereka mengetahui perancangan pemerintah tersebut untuk menangkap mereka dan menyiapkan persediaan untuk menentang pemerintah tersebut. Setelah beberapa lama tinggal di Singapura, Abdullah telah menhidapi demam kepialu. Beliau berniat untuk pulang ke Melaka tetapi hajatnya itu terpaksa dibatalkan kerana beliau ingin melihat sambutan tahun baru cina di tempatnya. Tiba-tiba pada suatu malam semasa beliau sedang berehat di rumahnya, beliau telah mendengar suara teriakan “api! api!”. Beliau terus bangun dan menjenguk ke luar tingkap. Beliau telah melihat rumah-rumah yang berhampiran rumahnya habis dijilat api, kebakaran itu berpunca daripada api mercun yang dicucuh oleh budak-budak Cina di kawasan itu. Apabila melihat api semakin menghampiri rumahnya, tanpa berfikir panjang beliau telah terjun ke tanah sehingga lupa untuk membawa barang-barang bernilai dan wang ringgit yang tertinggal di dalam rumahnya. Dalam sekelip mata sahaja rumahnya musnah dijilat api. Semasa di tengah jalan beliau telah terjumpa sekeping kertas lalu diambilnya dan ditulis sebuah syair pada kertas itu yang berkisarkan tentang kebakaran tersebut. Syair tersebut dinamakan sebagai “Syair Singapura Terbakar”. Diantara bait-bait syair tersebut ialah:
Serta terpandang api itu menjulang,
Rasanya maruahku bagaikan hilang;
Dijilatnya rumah serta barang-barang;
Seperti anak ayam disambar helang;
Seberang menyeberang rumah habis rata;
Apinya cemerlang, tiada membuka mata;
Bunyinya gempar terlalulah gempita;
Lemahlah tulang sendi anggota;
Pakaianku menyalalah seperti kertas;
Limau manis pun meletup seperti petas;
Orang menolong pun terlalu pantas;
Merebut barang-barang terlalu lekas;
Oleh sebab terlalu terkejut akan peristiwa itu, demam kepialu yang dihadapinya serta-merta hilang. Disebabkan kejadian itu, tinggallah Abdullah sehelai sepinggang. Ramai orang menyangka beliau telah meninggal dunia dijilat api dalam rumahnya. Pada masa itu ramai orang Melaka yang datang berniaga dan mencari nafkah di Singapura. Abdullah mengambil kesempatan itu untuk mengirim pesanan untuk balik ke kampong halamannya, terutamanya kepada isteri dan ibubapanya.

PANDANGAN ABDULLAH MUNSYI TERHADAP KAUM WANITA
Abdullah Munsyi seorang yang sangat rapat dengan Raffles. Jadi tidak hairanlah beliau suka membandingkan kelebihan yang ada pada orang putih tersebut dengan orang Melayu. Malahan, isteri Raffles juga tidak terlepas daripada menerima pujian daripada Abdullah sehinggakan beliau menyatakan bahawa isteri Raffles jauh lebih baik dalam segala-galanya berbanding dengan perempuan Melayu. Abdullah juga menyeru kaum-kaum perempuan Melayu supaya meniru dan mengikut langkah isteri Raffles itu sehinggakan Abdullah mangarang sebuah pantun untuk memenuhi pajuiannya itu. Pantun itu berbunyi:
Puyu-puyu konon namanya,
Didalam kolam konon tempatnya,
Cantek manis barang lakunya,
Serta dengan manis budi bahasanya.
            Selain itu, Abdullah juga tidak menyetujui sifat perempuan-perempuan Melayu pada zaman itu kerana tidak tahu mengurus rumah tangga, makan minum dan tidak pandai melayan anak serta suami. Baginya, mereka hanya leka membuang masa dengan bersolek dan tidur sahaja. Mereka tidak mahu bertungkus lumus bekerja seperti perempuan-perempuan bangsa lain yang maju pada zaman itu. Abdullah Munsyi juga tidak lupa memuji orang perempuan Melayu, iaitu perempuan-perempuan Kelantan yang rajin menjaja dan menjual serta membuat segala pekerjaan untuk menyara kehidupan mereka.
PANDANGAN ABDULLAH MUNSYI TERHADAP ORANG MELAYU
Abdullah mempunyai pandangan yang negatif terhadap orang Melayu. Bardasarkan pengalamannya bergaul dengan orang Melayu, beliau beranggapan Orang Melayu suka mengabaikan bahasa dan tidak menghiraukan bahasa mereka sendiri. Beliau juga beranggapan bahawa orang Melayu kolot dalam pemikiran kerana percaya terhadap adat yang karut contohnya seperti adat menjual anak. Selain itu, beliau juga melahirkan peasaan tidak senangnya kepada pendirian orang Melayu kerana tidak mahu mempelajari ilmu-ilmu baharu. Beliau pernah mencuba untuk menyedarkan bangsanya tentang kepentingan ilmu dalam kemajuaan hidup. Malangnya usahanya sia-sia sahaja malahan ditempelak dan dipulau oleh orang ramai. Beliau juga melihat orang Melayu ini malas untuk memajukan hidup mereka. Mereka lebih senang tinggal dalam keaadaan miskin dan menderita.
Di samping itu, Abdullah Munsyi juga meluahkan rasa kurang senangnya terhadap sikap orang Melayu yang suka iri hati terhadap orang lain. Baginya, sikap inilah yang menghalang diri seseorang untuk mencapai kemajuan dalam apa jua bidang sekalipun. Dalam Kisah Pelayaran Abdullah, beliau menggambarkan sikapnya yang tidak suka kepada budaya raja Melayu seperti apabila melalui kampong raja tidak boleh berpayung, memakai kasut dan berpakaian kuning (Abdullah, 1965 :25). Pada fikiran Abdullah, budaya tersebut adalah bodoh dan sia-sia. Abdullah menunjukkan sikap bencinya terhadap raja-raja yang zalim, kehendak yang tidak boleh dihalang dan dilarang.  Pengalamannya bergaul dengan orang-orang Inggeris terutama Raffles yang rajin dan bijak serta pemerhatiannya terhadap sikap raja-raja Melayu yang zalim dan bodoh menyebabkan Abdullah membuat kesimpulan bahawa bangsa Melayu akan terus bodoh dan mundur seperti tanah yang tidak berbaja (Shellabear, 1947: 344). Abdullah mencetuskan pandangan seterusnya iaitu kecamannya terhadap orang Melayu yang dikatakan malas, lalai dan pengotor ( Musyi Abdullah, 1965:67). Bahasa percakapan orang Melayu dikatakan terlalu buruk, makanan orang Melayu disebut daripada bahan-bahan yang busuk-busuk (Musyi Abdullah, 1965:30). Berdasarkan pengamatannya, Abdullah musyi juga tidak lupa memuji orang Melayu, iaitu perempuan-perempuan Kelantan yang rajin menjaja dan menjual serta membuat segala pekerjaan untuk menyara kehidupan.

PANDANGAN DAN KOMEN TERHADAP ABDULLAH MUNSYI
Berdasarkan karya-karya yang dikarangnya, kita dapat melihat dengan jelas pengalaman, sikap dan pemikiran Abdullah. Dalam beliau mengarang dan mengolah ceritanya, beliau adalah seperti seorang wartawan. Hasil karyanya boleh disifatkan sebagai laporan hasil daripada penglihatan, pemerhatian dan pengalamannya terhadap keadaan sekeliling pada zaman itu. Karyanya itu mengandungi pembaharuan isi dan kritikan yang tajam terhadap perkara yang tidak disenangi beliau. Pada keseluruhannya, personaliti Abdullah Munsyi memperlihatkan tanggungjawab manusia menuntut ilmu, kerana ia sangat penting dalam kehidupan. Daripada pemikiran ini, Abdullah ingin melihat bangsanya maju dan berilmu kerana padanya hanya dengan ilmu segala kemuliaan dapat dicapai. Pemikirannya ini dikuatkan lagi dengan kata-katanya dalam Hikayat Abdullah:
“ jikalau sekiranya ada umur-umur beribu tahun sekalipun, maka janganlah engkau takut membelanjakan dia sebab menuntut ilmu itu; kerana dapat dapat tiada segala hamba Allah dalam dunia ini semuanya menghendaki kebesaran, ilmu itulah tangganya.”
Selain daripada itu, kita juga dapat melihat pemikirannya yang menerima pembaharuan daripada Inggeris, penolakan adat-adat Melayu yang dianggap kolot, kecamannya kepada raja-raja Melayu dan kepentingan taatkan ajaran agama. Abdullah ternyata mengharapkan kesedaran bangsanya supaya berusaha mencapai kemajuan dalam kehidupan. Karya Abdullah Munsyi ini juga telah mencorak langkah ke satu penulisan yang lebih moden jika kita bandingkan dengan Sejarah Melayu. Sejarah Melayu yang di salin semula oleh Tun Sri Lanag lebih kepada mengagung-agung sultan dan pemerintah Melayu pada zaman dahulu. Berbanding dengan penulisan Abdulah Munsyi di mana beliau langsung mengkritik raja-raja Melayu yang zalim terhadap rakyat di dalam penulisan beliau. Ini telah memberi satu fenomena baru di dalam penulisan di Tanah Melayu pada zaman dahulu. Berdasar pemerhatian umum terhadap karya-karya beliau, kelemahan yang paling ketara sekali ialah dalam penggunaan tarikh dan tahun semasa penulisan karya ini. Dalam bidang sejarah fakta iaitu tarikh sebenar berlakunya sesuatu peristiwa amat penting sekali untuk kita membuktikan bahawa peristiwa itu benar-benar berlaku. Jika dengan meneka sahaja tarikh yang berlaku maka itu tidak dianggap sebagai fakta sejarah. Jadi karya Abdullah Munsyi ini kita tidak boleh menggunakan sepenuhnya kerana didalamnya tiada tarikh dan tahun yang tepat digunakan oleh beliau.

PENUTUP
Secara keseluruhannya, hikayat Abdullah Munsyi ini sebenarnya telah memberikan kesan yang sangat mendalam terhadap pembangunan masyrakat Melayu khususnya terhadap kaum Melayu pada zaman itu. Walaupun bentuk catatan yang ditulis oleh  Abdullah dalam hikayat ini mengkritik tajam perwatakan orang tempatan terutamanya orang Melayu, namun implikasinya perlu diambil secara positif. Hal ini demikian kerana berkemungkinan kritikan beliau itu berunsur perlian yang menginginkan kaum Melayu bangkit untuk memajukan kehidupan mereka. Kita tidak boleh memandang pendiriannya berdasarkan ego dan kata hati kerana kata-katanya. Jasa beliau dalam memartabatkan penggunaan bahasa Melayu tidak perlu dipertikaikan lagi kerana beliaulah orang penting yang memperkenalkan bahasa Melayu kepada dunia luar. Semasa hayatnya, segala pengorbanan yang dicurahkan oleh beliau langsung tidak mendapat faedah serta sanjungan daripada rakyat tempatan, malah orang-orang Inggeris pula yang mencari sumber kewangan hasil daripada usaha yang dicurahkan oleh Abdullah. Abdullah hidup penuh dengan kemiskinan dan penyeksaan tetapi orang-orang Inggerislah yang mengutip kekayaan dari titik peluhnya.
Oleh hal yang demikian, kita perlu sedar bahawa segala pengorbanan yang dicurahkan oleh masyarakat tempatan perlulah digunakan untuk kepentingan masyrakat itu sendiri, bukannya untuk kepentingan orang asing. Bagi membentuk unit masyarakat yang dipandang tinggi oleh orang asing, peranan daripada individu itu sendiri harus diambil kira kerana diri sendirilah yang menjadi titik permulaan dalam usaha membangunkan sebuah tamadun masyarakat yang berjaya pada masa akan datang.



TERIMA KASIH













BIBLIOGRAFI
Abdul Halim Ali (2011). Pengantar Teori & Kritikan Sastera: Barat dan Malaysia. Selangor: Univision Press Sdn. Bhd
Zahrah Ibrahim (1986). Sastera Sejarah Interpretasi dan Penilaian. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, Kementerian Pelajaran Malaysia.
Zahari A. Rahsid (2008). Kenang-kenangan Abdullah Munsyi. Selangor. IBS Buku Sdn. Bhd.
Ismail Yusof (2008). Kesusasteraan Melayu Lama dan Baru. Kedah: Universiti Utara Malaysia.
Siti Hawa Haji Salleh (2009). Kelopak Pemikiran Sastera Melayu. Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Hamzah Hamdani (2007). Hikayat Abdullah. Selangor. PTS Profesional Publishing Sdn. Bhd.
Munsyi Abdullah (2009). Hikayat Abdullah. Kuala Lumpur: The Malaysian Branch of The Royal Asiantic Socirty (MBRAS).
Darus Ahmad (1957). Munsyi Abdullah. Bayan Lepas, Pulau Pinang: Sinaran Bros.
Amin Sweeney (2005). Karya Lengkap Abdullah bin Abdul Kadir Munsyi Jilid 1. Jakarta Selatan, Indonesia: KPG ( Kepustakaan Popular Gramedia.).
http://www.scribd.com/doc/5195922/Abdullah-Munsyi





No comments:

Post a Comment