Selamat Datang Ke Blog Kami =)

ayat bergerak

MARI MENYELUSURI KEAGUNGAN SEJARAH LAMPAU BERSAMA KAMI =)

Thursday, April 24, 2014

HANG TUAH : LAMBANG SEJARAH MELAYU

TAJUK : HANG TUAH : LAMBANG SEMANGAT MELAYU.

1.0              ABSTRAK KAJIAN.

Kajian mengenai Hang Tuah dalam kertas kerja ini adalah bertumpukan mengenai peranan  Hang Tuah yang dilihat sebagai lambang semangat orang Melayu pada ketika itu. Kertas kerja ini akan menelusuri tiga peristiwa utama yang telah dipilih bagi membuktikan ketaatan Hang Tuah terhadap Sultan Melaka. Peristiwa pertama adalah mengenai perkahwinan Sultan Melaka dengan Tun Teja , kemudian kami mengupas pula peristiwa peminangan puteri Gunung Ledang dan akhir sekali kertas kerja ini turut membincangkan mengenai pertarungan Hang Tuah dan Hang Jebat. Diakhir kertas kerja ini akan turut menganalisis peranan Hang Tuah sebagai satu perlambangan , satu perbandingan dan sebagai seorang tokoh epik nasional. Sebagai penutupnya , kertas kerja ini akan mengemukakan pandangan masyarakat moden terhadap Hang Tuah sama ada relevan atau tidak kewujudan Hang Tuah atau sekadar mitos masyarakat Melayu Silam semata-mata.

2.0              PENGENALAN
Laksamana Hang Tuah ialah seorang pahlawan legenda berbangsa Melayu pada masa pemerintahan Kesultanan Melaka pada abad ke-15. Kesultanan Melayu Melaka sebenarnya bermula pada tahun 1400 sehingga 1511. Menurut rekod sejarah, Laksamana Hang Tuah dilahirkan di Kampung Sungai Duyong, Melaka iaitu pada tahun 1444. Bapanya bernama Hang Mahmud manakala ibunya pula ialah Dang Merdu Wati. Bapanya juga pernah menjadi hulubalang istana yang handal suatu ketika duhulu manakala ibunya pula merupakan keturunan dayang di istana. Hang Tuah ialah Laksamana yang terkenal dengan kesetiaannya kepada Raja dan merupakan petarung silat yang amat handal dan tiada tolok bandingnya.
Hang Tuah dan empat orang rakannya iaitu Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu menuntut ilmu bersama-sama di bawah pengajaran Adiputra di Gunung Ledang. Setelah selesai menuntut ilmu, mereka berlima kembali ke kota Melaka. Pada suatu hari, mereka berjaya menyelamatkan Dato' Bendahara daripada seorang lelaki yang sedang mengamok. Dato' Bendahara kagum dengan ketangkasan mereka dan menjemput mereka semua ke rumahnya dan seterusnya mengambil mereka untuk bertugas di istana. Sejak itu Hang Tuah dan sahabat-sahabatnya amat disayangi oleh Sultan sehinggalah Hang Tuah mendapat gelaran Laksamana. Semasa mengiringi Sultan Melaka ke Majapahit di tanah Jawa, Hang Tuah telah berjaya membunuh seorang pendekar Jawa bernama Taming Sari. Taming Sari ialah seorang pendekar yang kebal dan tidak dapat dilukakan. Namun Hang Tuah mengetahui bahawa kekebalan Taming Sari terletak pada kerisnya. Oleh itu Hang Tuah telah berjaya merampas keris berkenaan dan membunuh Taming Sari. Keris itu kemudiannya dianugerahkan oleh Betara Majapahit kepada Hang Tuah. Pemilik keris ini akan turut menjadi kebal seperti pendekar Jawa Taming Sari.
Hang Tuah telah diutuskan ke Pahang bagi mendapatkan Tun Teja untuk dijadikan permaisuri Sultan Melaka. Ketika Hang Tuah ke Pahang, Melor turun dari Gunung Ledang mencari Hang Tuah. Melor telah ditawan oleh Tun Ali atas hasutan Patih Karma Vijaya bagi dijadikan gundik sultan. Atas muslihat Tun Ali juga, Hang Tuah yang kembali dari Pahang akhirnya dapat berjumpa Melor, tetapi Sultan juga turut menyaksikan perbuatan Hang Tuah itu. Melor dan Hang Tuah dihukum bunuh kerana difitnah berzina dengan Melor yang telah menjadi gundik Sultan. Namun, hukuman mati tidak dilaksanakan oleh Bendahara sebaliknya Hang Tuah disembunyikannya di sebuah hutan di Hulu Melaka. Hang Jebat telah dilantik oleh Sultan menjadi Laksamana menggantikan Hang Tuah dan keris Taming Sari telah dianugerahkan kepada Hang Jebat. Hang Jebat sebagai sahabat karib Hang Tuah menyangka bahawa Hang Tuah telah teraniaya dan telah menjalani hukuman mati. Hang Jebat bertindak menderhaka kepada Sultan dan mengambil alih istana. Tindakan Hang Jebat itu tidak dapat dihalang oleh mana-mana pendekar atau panglima di Melaka yang dapat menentang Hang Jebat yang telah menjadi kebal kerana adanya keris Taming Sari di tangannya.
Sultan Mahmud terpaksa melarikan diri dan berlindung di rumah Bendahara. Pada masa itu baginda baru menyesal kerana membunuh Hang Tuah yang tidak bersalah. Pada masa inilah, bendahara memberitahu bahawa Hang Tuah masih hidup. Hang Tuah kemudiannya telah dipanggil pulang dan dititahkan membunuh Hang Jebat. Setelah tujuh hari bertarung, Hang Tuah akhirnya berjaya merampas semula Taming Sarinya daripada Hang Jebat dan membunuhnya. Dalam pertarungan tersebut, Hang Jebat telah cuba membela sahabatnya yang telah difitnah. Namun begitu, Hang Tuah telah membantu sultan yang sebelum itu menghukumnya tanpa sebarang alasan. Sedangkan Abu Bakar Siddiq R.A juga berkata kepada orang Muslim bahawa jika dia bersalah, rakyat boleh menjatuhkannya. Ternyata, kesilapan Hang Tuah yang tidak berfikir bahawa Allah S.W.T lebih berkuasa dari sultan dan memang tidak salah Hang Jebat cuba menegakkan kebenarannya. Tragedi ini masih menjadi perbalahan orang melayu sampai sekarang.
Kesimpulannya, berdasarkan ringkasan cerita-cerita di atas mengenai Hang Tuah akan lebih diperincikan lagi dalam tugasan ini. Tugasan ini akan meneliti kisah perkahwinan sultan Mahmud Syah dan Tun Teja, peminangan Puteri Gunung Ledang dan pertarungan Hang Tuah dengan Hang Jebat.
3.0              PENJELASAN KETAATAN HANG TUAH KEPADA SULTAN.
3.1       PERKAHWINAN SULTAN DENGAN TUN TEJA.
Tun Teja Ratna Benggala atau Tun Teja, merupakan anak perempuan tunggal Bendahara Seri Amar Diraja dari Pahang ketika pemerintahan Sultan Abdul Ghaffur Syah, Sultan Pahang ketiga, sezaman dengan Sultan Mahmud Syah, Sultan Melaka ke 8. Tun Teja dikatakan terlalu elok rupa parasnya dan menjadi sebutan orang-orang yang berdagang di Pahang, namun begitu telah pun ditunangkan dengan Sultan Pahang. Khabar kecantikan Tun Teja hingga ke pengetahuan Sultan Mahmud Syah yang ketika itu telah pun kematian isterinya yang pertama, Tun Kecil. Baginda telah menghantar utusan peminangan ke Pahang namun ditolak oleh Bendahara Seri Amar Diraja berikutan pertunangan Tun Teja dengan Sultan Pahang.
            Tun Teja disebut dalam dua hikayat Melayu lama, iaitu Hikayat Hang Tuah yang menyatakan Hang Tuahlah yang memujuk Tun Teja lari tetapi dalam Sejarah Melayu ia dikatakan Hang Nadim. Di dalam versi Hikayat Hang Tuah yang menyebut tentang Hang Tuah yang telah difitnah oleh orang-orang istana Melaka dan telah membawa diri ke Pahang setelah dinasihati oleh Bendahara Paduka Raja. Sesampai di Pahang, Hang Tuah telah membuat perhubungan dengan Bendahara Seri Buana iaitu ayahanda kepada Tun Teja dan Tun Jenal, adinda Tun Teja. Pada mulanya Tun Teja menolak akan pelawaan perhubungan dengan Hang Tuah namun setelah diberi ubat guna-guna melalui Dang Ratna, inang pengasuh Tun Teja yang juga menjadi ibu angkat Hang Tuah.
            Hang Tuah mengatakan hasrat hatinya kepada inang untuk memiliki Tun Teja. Pada asalnya inang merasa berat hati untuk menyampaikan hasrat hang Tuah itu namun kerana kasihnya terhadap Hnag Tuah, dia sanggup melakukannya. Inang tersebut merasa gagap untuk memberitahu perkara yang sebenar kepada Tun Teja dan akhirnya inang itu Berjaya meluahkan segalanya. Namun, Tun Teja marah dengan kata-kata inang tersebut lalu disuruhnya dayang-dayang untuk mengocoh mulut inang itu. Apabila inang itu pulang ke rumah dan memberitahu mengenai Tun Teja yang amat marah dengan hasrat Hang Tuah itu maka Hang Tuah pun menggunakan ilmu pengasih dengan ‘jebat’ yang diperolehinya daripada seorang perempuan tua. Hang Tuah menyuruh inang sekali lagi untuk memalitkan ‘jebat’ itu ditempat Tun Teja duduk.
            Sebaik sahaja ‘jebat’ itu dicalitkan, Tun Teja pada masa itu tidur, terbangun dan mencari-cari inang tua itu. Tun Teja juga teringin untuk bertemu dengan Hang Tuah. Hang Tuah juga dapat mengatakan hasratnya untuk pergi ke Melaka selama 3 hari kepada inang dan juga Tun Teja lalu Tun Teja merasa sedih. Pada malam itu, Tun Teja bertemu dengan Hang Tuah secara senyap-senyap bersama-sama dengan dayang-dayang melalui jalan lorong di mana mereka tersesat akibat termasuk ke dalamm lorang yang salah sehinggakan ada yang menggap bahawa malaikat turun kerana terhidu bauan yang harum daripada badan Tun Teja sendiri. Tidak lama kemudian, Hang Tuah menyuruh inang dan juga Tun Teja bersiap sedia pergi ke Melaka bersama-sama dengan semua dayang-dayang yang ada di Istana yang teramat banyak bersertakan dengan harta mereka sekali.
            Permergian Tun Teja ini tidak diketahui oleh kedua-dua orang tuanya. Hang Tuah dan juga Tun Teja ini menumpang kapal Tun Bija Sura dan Tun Ratna Diraja yang kebetulan singgah di Inderapura. Pada awalnya, mereka tidak membenarkan Tun Teja serta yang lainnya manaiki kapal mereka Tun Teja itu adalah anak Bendahara Inderapura. Walaubagaimanapun, mereka akhirnya setuju apabila melihat Hang Tuah marah yang menyebabkan kapal meraka bergegar seperti hendak terbalik kapal mereka itu. Berita mengenai Tun Teja dilarikan oleh Hang Tuah heboh dan ini meyebabkan Raja Inderapura marah lalu mengarahkan laksmana, Seri Maharaja Lela, Tun Jenal dan juga Tun Pekerma untuk mengikut kapal Hang Tuah itu.
            Tun Jenal dan yang lainnya terpaksa mengundurkan diri kerana kehebatan Hang Tuah dalam memanah begitu hebat dan tiada tandingannya. Setibanya Di Melaka, gajah yang dibawa oleh Tun Ratna Diraja dan Tun Bija Sura diturunkan. Memandangkan rupa gajah tersebut begitu baik rupanya sehingga tiada seorang pun yang menyedari Hang Tuah di mana tangannya diikat olehnya sendiri. Sebaik sahaja gajah tersebut diberi nama Permata Selan, barulah raja Melaka menyedari kehadiran Hang Tuah dan Raja Melaka merasa hairan mengapa Hang Tuah boleh berada disitu. Setelah menjelaskan semuanya, raja Melaka merasa gembira dan menyuruh semua isteri bendahara-bendahara menjemput Tun teja yang masih berada diatas kapal.
            Melihat kehadiran isteri-isteri bendahara itu datang, tahulah Tun Teja bahawa dirinya akan dijadikan isteri kepada Raja Melaka bukan isteri Hang Tuah. Segara Hang Tuah meniup-niup ilmu pembenci kepada Tun Teja supaya dia membenci dirinya dan menyukai Raja Melaka. Akhirnya, Raja Melaka pun berkahwinlah dengan Tun Teja.
Pada tahun 1511 Portugis menyerang Melaka. Oleh kerana serangan bertambah hebat, pembesar-pembesar telah menasihatkan Sultan Mahmud berpindah ke Istana hinggapnya iaitu istana Kayu Ara yang terletak di Lembah Bertam (Bertam Hulu). Pada waktu itu Sultan Mahmud telah menyerahkan kerajaannya kepada anaknya Sultan Ahmad.Ketika di Istana Kayu Ara, Tun Teja telah gering. Pada Waktu itu serangan Portugis bertambah hebat dan berita Portugis hendak menyerang Bertam melalui sungai Melaka talah sampai kepada sultan. Sultan telah diminta mengundurkan diri ke Bentayan (Muar).
            Pada waktu itu Tun Teja sangat gering, Sultan Mahmud telah memerintahkan orang-orangnya menyediakan tandu untuk menandu Tun Teja ke Bentayan. Dari Bertam sultan Mahmud dan pengikut-pengikutnya telah bergerak ke Batu Hampar. Bersama-sama Sultan Mahmud ialah Seri Nara Diraja Tun Hamzah (Penasihat Raja) dan Sang Sura (Ketua Angkatan Perang). Selain dari itu ialah isteri-isteri, kaum kerabat diraja, pebesar-pembesar lain dan pengikut setianya. Dari Batu hampar mereka dipercayai, berundur melalui laluan Bukit Katil, Duyung, Teluk Mas, serkam, Umbai dan ke Merlimau. Sepanjang jalan merentas hutan dan denai mereka sampai di satu kawasan tidak jauh dari pantai.
            Mengikut sumber sejarah, “Setelah beberpa hari berjalan menuju ke Muar, pada pada satu tempat yang tidak jauh dari tepi pantai, lalu dengan perintah Sultan Mahmud, angkatan itu berhenti disitu. Baginda menyuruh membuat tempat perhentian. Kata baginda kepada Sang Sura dan Seri Nara Diraja, berjaga-jagalah kita di sini sehari dua, beta rasa dinda beta Tun Teja harus telah sampai saatnya.”
            Kawasan yang di maksudkan itu ialah kawasan Pengkalan Samak, Merlimau yang sekarang. Di kawasan inilah angkatan Sultan Mahmud singgah sebelum meneruskan perjalanannya ke Muar. Kawasan ini terletak berhanlir dengan laut. Dahulu kira-kira 20-30 meter sudah sampai ke tepi pantai. Kini pantai sudah jauh ke laut, kira-kira 100 meter dari Pengkalan Samak. Kampung ini disebut sebagai Kampung MENTEJA.
            “Setelah Tun Teja dipindahkan di atas hamparan dengan dikelilingi oleh isteri-isteri baginda yang lain, Sultan Mahmud duduk hampir dengan Tun Teja.tiba-tiba Tun Teja yang telah beberapa hari tidak berkata-kata memandang baginda dan dan dengan suara perlahan-lahan cuba hendak menyampaikan permintaan kepada baginda tetapi sia-sia kerana suaranya tidak kedengaran lagi kemudian gerak bibirnya berhenti. Masa itu Sultan Mahmud pun tahulah isterinya telah meninggal dunia ..”
            Sultan Mahmud mendakap isteri kesayangannya sambil menangis teresak-esak. Berita kemangkatan Tun Teja diterima oleh seluruh angkatan Sultan dengan penuh dukacita. Setelah itu Sultan Mahmud berbincang dengan Seri Nara Diraja, Sang Sura dan ahli kelurganya bagaimana hendak membawa jenazah Tun Teja ke Muar, sedangkan perjalanan sangat jauh dan makan masa beberapa hari.
            Setelah berbincang mereka bersetuju yang Tuan Teja hendaklah dimakamkan ditempat itu juga (Pengkalan Samak, Merlimau) dengan alasan Muar masih jauh, perjalanan makan masa 4 atau 5 hari, tidak ada kemudahan menyelamatkan jenazah yang mungkin menjadi terlalu uzur dan tidak menyiksa mayat. Semua bersetuju dimakamkan di kawasan itu. Kawasan yang dipilih oleh Sultan Mahmud terletak di sebuah kawasan yang tinggi sedikit di sekitar kawan itu. ( Kawasan ini sebenarnya kawasan tanah tinggi tetapi apabila diigunakan oleh penduduk tempatan sebagai aktiviti pertanian kawasan ini telah runtuh akibat dari dijadikan tempat rehat, Menambat kerbau, menjemur padi, menanam padi, membaja padi, membut pondok, menyimpan benih dan sebagainya).
            Jenazah Tun Teja selamat dikebumikan dalam keadaan yang serba sederhana. Sultan Mahmud dan angkatannya tinggal di Merlimau selama tiga hari selepas kemangkatan Tun Teja. Pada pagi hari yang keempat Sultan Mahmud menziarahi makam Tun Teja dan selepas berdoa baginda dan angkatannya berangkat ke Muar. Bersemadilah Jenazah Tun Teja di Solok Menteja, Pengkalan Samak, Merlimau Melaka.
3.1.1    PERISTIWA PENTING.
1.      Hang Tuah menyuruh inang untuk menyampaikan hasrat hatinya terhadap Tun Teja.
2.      Tun Teja marah sebaik sahaja inang tersebut menyampaikan hasrat Hang Tuah itu lalu menyuruh dayang-dayangnya untuk mengocoh mulut inang itu.
3.      Hang Tuah menyuruh inang itu untuk mencalit ilmu pengasih pada tempat duduk Tun Teja.
4.      Tiba-tiba Tun Teja merasa rindu terhadap inang tua itu dan juga kepada Hang Tuah lalu mengarahkan dayangnya supaya memanggil mereka.
5.      Hang Tuah ingin pergi ke Melaka selama 3 hari dan Tun Teja merasa sedih.
6.      Hang Tuah mengajak Tun Teja dan inang untuk pergi bersamanya dan mereka bersetuju .
7.      Pemergian Tun Teja untuk ke Melaka ini tidak diketahui oleh kedua orang tuanya.
8.      Raja Inderapura marah kerana Hang Tuah melarikan anak bendahara.
9.      Raja Inderapura mengarahkan orang untuk mengikuti mereka pergi ke Melaka.
10.  Tun Jenal terpaksa mengundur diri kerana Hang Tuah merupakan seorang pemanah yang sangat handal.
11.  Gajah yang dibawa oleh Tun Ratna Diraja dan Tun Bija Sura diturunkan setibanya mereka di Melaka.
12.  Hang Tuah dihadapkan kepada Raja Melaka.
13.  Raja Melaka merasa gembira apabila mengetahui Hang Tuah membawa Tun Teja bersama sambil memeluk Hang Tuah.
14.  Tun Teja menangis kerana dirinya akan dikahwinkan dengan Raja Melaka bukan dengan Tun Teja.
15.                Hang Tuah memberikan Tun Teja sejenis sirih supaya dirinya dibenci dan suka kepada Raja Melaka.

v    UNSUR PENIPUAN.                                                                                       
Hang Tuah menipu Tun Teja dengan alasan bahawa Hang Tuah menyukai Tun Teja padahal Hang Tuah hanya ingin memperdayakan diri Tun Teja untuk menebus kesalahannya terhadap Raja Melaka memandangkan Raja Melaka sangat menyukai Tun Teja. Oleh itu, Hang Tuah menggunakan ilmu pengasih untuk melembutkan hati Tun Teja supaya dia mahu mengikut Hang Tuah ke Melaka.
v   UNSUR TAAT SETIA.
Hang Tuah menolak gelaran ‘Laksamana’ yang ingin diberikan padanya kerana Hang Tuah hanya ingin bertuankan anak cucu Duli Syah Alam iaitu hanya ingin bertuankan kepada Raja Melaka serta keturunannya. Ini menunjukkan bahawa Hang Tuah merupakan seorang pahlawan yang taat setia yang tiada bandingnya walaupun banyak gelaran yang ingin diberikan kepadanya.

v  UNSUR KASIH SAYANG.
Inang kepada Hang Tuah sanggup membahayakan nyawanya hanya kerana kasihnya terhadap anak angkatnya iaitu Hang Tuah. Inang  dengan takut-beraninya menyampaikan hasratnya hati Hang Tuah terhadap Tun Teja sebagai bukti bahawa dia amat kasihkan Hang Tuah sepertimana yang Hang Tuah inginkan. Sebaik sahaja inang menyampaikan hasrat tersebut, Tun Teja mengarahkan dayamg-dayang untuk mengocoh mulut inang itu. Ini membuktikan bahawa inang tua tersebut sanggup membahayakan nyawanya demi anak angkat kesayangannya itu.

3.2       PEMINANGAN PUTERI GUNUNG LEDANG.
Peristiwa peminangan Puteri Gunung Ledang merupakan mitos atau lagenda yang sangat terkenal dalam masyarakat Melayu. Peristiwa ini mengemukakan pelbagai persoalan hidup yang masih terus dikupas oleh para sasterawan sehingga ke hari ini. Malahan melalui peristiwa ini pelbagai pengajaran yang dapat dijadikan iktibar dalam menentukan antara hawa nafsu dan kasih sayang.
            Peristiwa peminangan Puteri Gunung Ledang bermula apabila Sultan Melaka pada ketika itu baru sahaja kehilangan permaisuri tercintanya kerana mangkat. Disebabkan oleh kebesaran dan kemasyuran negeri Melaka pada ketika itu , baginda sangat berkendakkan seseorang yang luar biasa menjadi permaisurinya. Kehendak seorang Sultan harus dipenuhi kerana kepercayaan masyarakat Melayu pada ketika itu pantang rakyat derhaka kepada Sultannya. Perintah Sultan harus dipenuhi tidak mengira samaada wanita yang ingin dikahwininya itu tunang lelaki lain ataupun isteri lelaki lain. Disebabkan itu , para menteri Melaka pada ketika itu berbincang dan bertukar-tukar pendapat hendak memutuskan siapakah yang paling layak untuk menggantikan tempat permaisuri. Perkara ini ada dicatatkan dalam Sulalatus Salatin halaman 213. Petikannya ialah :

Jikalau kita hendak beristerikan sama ada anak raja , raja yang lain adalah ; yang kita kehendaki barang yang tiada pada raja-raja lain , itulah yang hendak kita peristeri. Akan sekarang kita hendak menyuruh meminang Puteri Gunung Ledang : Laksamana dan Sang Setialah kita titahkan.

            Setelah keputusan dicapai , mereka telah memutuskan untuk meminang Puteri Gunung Ledang. Puteri Gunung Ledang pada ketika itu digambarkan sangat cantik rupa parasnya. Puteri Gunung Ledang sangat terkenal namun tidak ada sesiapa yang dapat menawan hatinya. Bagi memenuhi titah Sultan , Hang Tuah , Sang Setia , Tun Mamat dan rombongannya telah dikerahkan untuk pergi meminang Puteri Gunung Ledang.
            Perjalanan ke mendaki Gunung Ledang bukanlah sesuatu yang mudah. Mereka terpaksa berhadapan dengan tiupan angin yang kuat dipertengahan jalan mendaki Gunung Ledang. Oleh kerana usia Hang Tuah yang telah tua pada ketika itu , dia tidak lagi mampu untuk meneruskan pendakian dan meminta agar Tun Mamat sahaja yang terus mendaki ke puncak Gunung Ledang. Setibanya Tun Mamat di puncak Gunung Ledang , dia bertemu dengan dayang utama Puteri Gunung Ledang iaitu Dang Raya Rani. Tun Mamat pun menyatakan hasrat Sultan untuk meminang Puteri Gunung Ledang untuk menjadi permaisurinya. Setelah hasrat itu dinyatakan , Dang Raya Rani ghaib dan muncul pula seorang wanita tua yang memperkenalkan dirinya sebagai nenek kebayan. Nenek Kebayan menyatakan persetujuan Puteri Gunung Ledang untuk menjadi permaisuri Sultan namun beliau mengenakan beberapa syarat. Syarat-syarat yang diminta oleh Puteri Gunung Ledang ada dinyatakan dalam teks Sulalatus Salatin halaman 215 iaitu:

Adapun segala kata tuan hamba itu sudahlah dipersembahkan oleh Dang Raya Rani pada tuan Puteri Gunung Ledang ; akan titah puteri , “ jikalau Melaka hendakkan aku , perbuatkanlah aku jambatan emas satu dan jambatan perak satu, dari Melaka datang ke Gunung Ledang itu. Akan peminangannya hati nyamuk tujuh dulang ; hati kuman tujuh dulang ; air mata setempayan ; air pinang muda setempayan ; darah anak raja yang bernama Raja Ahmad itu semangkuk. Jikalau ada demikian kabullah tuan puteri akan kehendak raja itu”

Setelah itu rombongan peminangan Puteri Gunung Ledang pun kembali ke Melaka dan menyampaikan pesanan tersebut kepada Sultan Melaka. Segala usaha telah dilakukan bagi memenuhi permintaan Puteri Gunung Ledang itu namun hanya satu permintaan tidak dapat direalisasikan iaitu darah Raja Ahmad. Raja Ahmad pada ketika itu masih kecil dan Sultan tidak sanggup untuk mengambil darah anak baginda semata-mata mahu memenuhi hasrat hatinya memiliki Puteri Gunung Ledang.
Menerusi peristiwa peminangan Puteri Gunung Ledang ini beberapa persoalan dalam kisah ini dapat dikupas. Antaranya ialah kisah ini mempersoalkan kesetiaan rakyat terhadap raja pada ketika itu. Menjadi kewajipan bagi rakyat untuk mematuhi arahan Sultan pada ketika itu. Sesiapa yang ingkar perintah Sultan akan dianggap derhaka dan akan ditimpa tulah raja. Walaupun permintaan Sultan adakalanya tidak munasabah , rakyat tidak berhak untuk membantah titah Sultan. Hal ini jelas terbukti apabila Tun Mamat berusaha bersungguh-sungguh untuk terus mendaki Gunung Ledang walaupun terpaksa berhadapan dengan angin yang kuat demi memenuhi titah Sultan. Malahan peranan rakyat yang sama-sama berganding bahu cuba memenuhi syarat yang boleh dianggap tidak masuk akal itu membuktinya taatnya rakyat kepada golongan pemerintah.
Selain itu , persoalan kasih sayang juga diperlihatkan menerusi peristiwa ini. Puteri Gunung Ledang sengaja meletakkan syarat-syarat yang tidak masuk akal dalam usahanya menolak peminangan Sultan Melaka. Malahan syarat terakhir iaitu darah Raja Ahmad semangkuk sengaja dikemukakan bagi menguji kasih sayang Sultan terhadap puteranya. Puteri Gunung Ledang sengaja mahu melihat samaada sanggupkah Sultan mengorbankan darah anaknya yang masih kecil itu demi memenuhi keinginan hawa nafsunya. Ternyata Sultan Melaka tewas dan tidak mampu untuk memenuhi syarat tersebut. Baginda akhirnya memutuskan membatalkan hasratnya meminang Puteri Gunung Ledang. Hal ini ada dinyatakan dalam Sulalatus Salatin :

“Semua kehendaknya itu dapat kita adakan, mengeluarkan darah anak kita juga itu apatah daya, kerana tiada sampai hati kita”.

            Nahtijahnya , peristiwa peminangan Puteri Gunung Ledang ini banyak memberikan pengajaran kepada Sultan Melaka. Tidak semua hasrat hatinya dapat dipenuhi walaupun baginda raja yang berdaulat. Malahan kebijaksanaan Puteri Gunung Ledang meletakkan syarat yang tidak masuk akal dalam rencananya menolak lamaran Sultan Melaka wajar dipuji. Tindakkannya sangat berhemah dan dan bak kata pepatah bersifat serampang dua mata. Walaupun ianya kelihatan seperti tipu helah namun tindakan seperti ini sahaja yang mampu menumpaskan nafsu Sultan Melaka yang mahukan isteri yang ramai.





3.3       PERTARUNGAN HANG TUAH DENGAN HANG JEBAT.
Description: http://karanganspm.com/wp-content/uploads/2010/11/hangtuah-jebat.jpg
Maka dilihatnya segala rakyat dalam negeri Melaka itu Laksamana raja membunuh si Jebat itu. Maka kata orang yang banyak itu, “marilah kita melihat temasya Laksamana dititahkan raja membunuh Si Jebat itu. Sekali ini baharulah Si Jebat beroleh lawan, sama berani, dan sama tahu, kerana Laksamana pun banyak tahunya”. Maka kata seorang pula, “Si Jebat pun tahu banyak maka ia tiada dapat dilawan”. Maka kata seorang pula, “Apatah kita perbantahkan? Kita lihat sekarang siapa mati siapa hidup pun bertentulah kerana laksamana hulubalang besar, sudah ia bercakap ke Bawah Duli Yang Dipertuan masakan ia kembali sahaja”. Hatta dengan demikian maka Laksamana pun sampailah ke balai gendang.
            Maka Laksamana berhenti di balai Gendang mendengar bunyi rebana itu terlalu ramai Si Jebat makan minum dengan segala isi istana. Setelah dilihatnya hampir tengah hari, maka didengar oleh Laksamana bunyi rebana dan redap itu berhenti, hingga bunyi rebana kecil juga lagi bunyinya mengulit Si Jebat tidur. Maka Laksamana pun tahulah akan Si Jebat tidur itu. Maka Laksamana pun melihat ketika dan edaran. Setelah sudah sampainya ketikanya maka Laksamana pun turun dari balai gendang itu lalu berjalan masuk ke dalam pagar lalu berdiri di tengah halaman istana itu.
            Begitu sedikit sebanyak kisah berkenaan pertarungan antara Hang Tuah dan Hang Jebat yang terkandung di dalam Hikayat Hang Tuah. Hal ini segala-galanya bermula daripada fitnah yang diterima oleh Laksamana Hang Tuah. Hang Tuah telah difitnah berzina dengan Melor iaitu gundik kepada Sultan pada masa tersebut. Hang Tuah dan Melor telah dihukum bunuh oleh pihak Sultan tanpa diusul periksa terlebih dahulu. Sebenarnya fitnah ini telah dirancang oleh Tun Ali yang telah menangkap Melor yang turun dari Gunung Ledang untuk mencari Hang Tuah yang ketika itu berada di Pahang. Atas muslihat Tun Ali juga, Hang Tuah pulang dari Pahang dan akhirnya berjumpa dengan Melor. Perkara tersebut kemudiannya diketahui oleh Sultan Melaka dan baginda memerintahkan kedua-dua mereka dihukum bunuh. Namun, hukuman mati tidak dijalankan oleh Bendahara sebaliknya Hang Tuah disembunyikan di satu tempat di Hulu Melaka.
            Selepas ketiadaan Hang Tuah, Hang Jebat telah dilantik oleh Sultan menjadi Laksamana bagi menggantikan Hang Tuah dan keris Taming Sari telah dianugerahkan kepada Hang Jebat. Berperanan sebagai kawan baik kepada Hang Tuah, Hang Jebat yang melihat Hang Tuah telah dianiaya sehingga dia dihukum bunuh telah bertindak untuk menderhaka kepada Sultan. Kemudiannya Hang Jebat telah mengambil alih dan menguasai kawasan istana. Disebabkan tiada satu pun pendekar atau panglima yang berada di Melaka pada masa itu yang mampu untuk melawan Hang Jebat, Hang Jebat mampu untuk melakukan apa sahaja. Hal ini di tambah pula Hang Jebat yang menjadi kebal kerana adanya hikmat keris Taming Sari di tangannya.
            Bagi mendapatkan perlindungan, Sultan Mahmud terpaksa melarikan diri dan berlindung di rumah Bendahara. Pada masa tersebutlah bagnida baru merasa menyesal kerana telah menjalankan hukuman bunuh terhadap Hang Tuah yang sebenarnya tidak bersalah. Bendahara menggunakan kesempatan ini untuk menjelaskan kepada Sultan perkara yang sebenar. Bendahara memberitahu kepada Sultan bahawa Hang Tuah masih lagi hidup dan tidak dibunuh. Hang Tuah kemudiannya diperintahkan oleh Sultan untuk balik semula ke Melaka bagi menewaskan Hang Jebat.
            Raja Melaka sangat gembira menyambut kepulangan Hang Tuah, tambahan lagi baginda sangat rindu kepadanya. Bagnida memberikan ayapan baginda kepada Hang Tuah bagi menunjukkan bahawa baginda sangat sayang kepada Hang Tuah. Baginda menitahkan supaya Hang Tuah beradu tenaga dengan Jebat kerana baginda tidak tahan dengan penderhakaan Hang Jebat. Hang Tuah terpaksa mengambil masa lima hari lima malam untuk berehat kerana badannya terasa lemah kerana sudah empat bulan tidak bermain senjata.
Hang Tuah menyuarakan kepada Sultan supaya keris Taming Sari diserahkan kembali kepadanya, tetapi keris tersebut telah diserahkan kepada Hang Jebat semasa Sultan Melaka menitahkan Bendahara Paduka Raja untuk membunuh Hang Tuah. Selagi keris tersebut berada di tangan Hang Jebat, tidak seorang pun akan dapat menumpaskannya. Sultan  Melaka mencadangkan supaya Hang Tuah menggunakan keris-keris baginda yang lain. Hang Tuah mencuba semua keris Taming Sari. Akhirnya Sultan Melaka pun menitahkan Hang Kasturi supaya mengambil keris yang dianugerahkan oleh ayahanda Hang Tuah di Bukit Siguntang buat Hang Tuah.
Di istana Melaka, Hang Jebat menyambut baik akan kedatangan Hang Kasturi atas sebab hubungan persahabatan baik mereka sejak kecil. Hang Kasturi melaksanakan titah seperti yang dititahkan kepadanya. Hang Jebat pun mengambil keris tersebut dan menyerahkan kepada Hang Kasturi. Keesokan tengahari harinya, sewaktu Hang Jebat sedang tidur, Hang Tuah diiringi 40 orang pengawal dan berbekalkan keris pusaka raja Melaka, pergi ke istana  Melaka untuk membunuh Hang Jebat. Kemudiannya Hang Jebat terjaga dari tidurnya apabila terdengar huru-hara suara dayang-dayang istana seramai 700 orang bising kerana ketakutan. Kehadiran Hang Tuah di tengah-tengah taman istana sangat mengejutkan Hang Jebat dan beliau menganggapnya hanya mimpi kerana apa yang dia tahu Hang Tuah telah mati.
Sebelum Hang Tuah memasuki istana, Hang Jebat menutup semua 40 pintu istana dan membunuh 40 pintu istana dan membunuh semua perempuan dalam istana kecuali Dang Baru yang sedang mengandung tujuh bulan. Hang Tuah menyuruh Hang Jebat membuka kedua-dua daun pintu kerana bimbang akan tipu helahnya. Hang Tuah pun melompat ke dalam istana dan bermulalah pergelutan di antara dua sahabat ini.
Dalam pergelutan itu, Hang Tuah gagal untuk menikam Hang Jebat kerana keris Taming Sari masih berada di tangan Hang Jebat, sebelum meneruskan pertikaman, Hang Jebat meminta agar semua pengawal istana tidak menjolok lantai istana dengan menggunakan lembing dan memberitahu tentang kehamilan Dang Baru. Dua sahabat yang mengaku bersaudara ini terpaksa bertarung di atas talam kerana khuatir akan jolokan dari bawah. Sebelum memulakan pertarungan, Hang Jebat berwasiat kepada Hang Tuah, jika Dang Baru melahirkan seorang anak lelaki hendaklah dijadikan pengawal kepada Tun Nadim iaitu anak Hang Tuah. Manakala sekiranya seorang perempuan,bagikan anak itu kepada ibunya, Dang Baru.
Apabila penat bertarung, dua sahabat ini pun berehat. Hang Jebat yang terleka semasa berehat telah diambil kesempatan  oleh hang tuah untuk mengambil keris Taming Sari dari pinggang Hang Jebat. Hang Tuah membalingkan keris yang digunakan sebelum ini ke arah Hang Jebat sebagai pertukaran serta adil dan pergelutan diteruskan. Akhirnya Hang Jebat telah terkena tikaman keris Taming Sari dari Hang Tuah. Setelah pergelutan berakhir, Hang Tuah membalut luka Hang Jebat terlebih dahulu sebelum beliau pulang ke rumah.
Hang Jebat yang bermandikan darah menutup semua pintu istana untuk berehat dan berjumpa isterinya. Orang ramai yang menyaksikan pertikaman tersebut terkejut kerana Hang Jebat masih hidup. Hang Jebat kemudiannya mengamuk di tengah pasar negeri Melaka menyebabkan beribu-ribu orang mati terbunuh termasuk lelaki dan perempuan. Hang Kasturi menjenguk Hang Tuah di rumah atas titah Sultan Melaka. Hang Kasturi diberitahu oleh Dang Kamala bahawa Hang Tuah sedang berkhalwat dan tidak boleh bercakap selama tiga hari tiga malam. Berita tersebut disembahkan kepada Sultan. Hang Tuah kemudiannya pergi ke sungai setelah mendapat tahu tentang pengamukan Hang Jebat di pasar.
Setelah Hang Jebat terdengar suara Hang Tuah, dia terus mendapat Hang Tuah meminta supaya dirinya dibuang ke sungai. Hang Tuah berasa simpati dengan Hang Jebat lalu membawanya bersama pulang ke rumah. Hang Tuah membuka balutan lukanya dan darah pun keluar dengan banyaknya lalu  Hang Jebat pun mati  di pangkuan Hang Tuah. Mayat Hang Jebat telah digantung di tengah-tengah jalan besar selama tujuh hari tujuh malam untuk dijadikan tontonan ramai. Sultan Melaka bertambah sayang kepada Hang Tuah dan ini menimbulkan lagi perasaan iri hati para pegawai  dan pertuanan istana tetapi tidak berani untuk menyuarakannya kerana Bendahara dan Temenggong  sayangkan Hang Tuah.
Dang Baru melahirkan anak lelaki yang di beri nama Hang Kadim setelah dua bulan Hang Jebat meninggal. Sultan menitahkan supaya Hang Kadim dibuang ke laut, tetapi dihalang oleh Hang Tuah kerana Hang Jebat telah memberi wasiat agar anak itu dipelihara. Hang Tuah telah mengadap Tun Teja dan memohon kurnia supaya Hang Kadim itu dihantar ke Indepura untuk dijaga oleh Ayahanda Tun Teja.
Dalam pertarungan yang sedih ini, Hang Jebat telah sedaya upaya untuk membela sahabatnya yang telah difitnah. Namun begitu, Hang Tuah telah menurut titah Sultan padahal sebelum itu Sultan telah menghukum bunuh kepada Hang Tuah tanpa sebarang bukti. Jika dilihat daripada sudut Islam, Abu Bakar Siddiq R.A juga berkata kepada orang-oramg Islam bahawa jika raja bersalah, rakyat boleh menjatuhkannya. Dapat dilihat bahawa kesilapan Hang Tuah yang tidak berfikir sesungguhnya Allah S.W.T lebih berkuasa dari Sultan dan memang tidak salah Hang Jebat cuba untuk menegakkan kebenaran. Peristiwa ini sebenarnya masih lagi menjadi perbalahan dan kajian kepada orang Melayu sehingga hari ini.
Namun begitu, terdapat juga pengkaji atau penganalisis Hikayat Hang Tuah yang menyokong tindakan oleh Hang Tuah. Hal ini disebabkan kerana Hang Jebat bukan sahaja derhaka kepada Sultan bahkan telah membunuh ramai orang dan rakyat jelata yang tidak bersalah dengan mengamuk di dalam istana dan seluruh negeri Melaka. Tinadakan Hang Tuah mungkin satu tindakan yang berupa hukuman yang juga boleh dianggap sebagai hukuman bunuh terhadap orang yang melakukan pembunuhan atau pembunuh.


4.0              OBJEKTIF KAJIAN
1.             Menganalisis perwatakan Hang Tuah serta dasar-dasar perjuangannya.
2.             Menganalisis kesan sistem feudal pada zaman Kesultanan Melayu Melaka.
3.             Menganalisis dilema antara semangat setiakawan Hang Tuah dan ketaatannya kepada sultan.
4.             Menganalisis kebenaran Hang Jebat menegakkan keadilan.

5.0              ANALISIS DAPATAN.
5.1       HANG TUAH SEBAGAI SATU PERLAMBANGAN.
Hikayat Hang Tuah memperkenalkan Hang Tuah dengan memberikan butir- butir peribadinya seperti nama ibu bapanya. Ibunya bernama Dang Merdu Wati manakala bapanya pula bernama Hang Mahmud. Mereka sekeluarga berasal dari Sungai Duyong. Semasa kecil, Hang Tuah tinggal di Kampung Bendahara Tun Perak dan mempunyai empat orang sahabat iaitu Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir, dan Hang Lekiu. Mereka bersama- sama mempelajari ilmu agama, pelayaran dan pencak silat. Hang Tuah juga dikatakan berketurunan daripada “orang yang berasal juga” sebelum Hang Tuah masuk berkhidmat di istana raja sebagai ‘biduanda dalam’, beliau telah selalu mengadap Bendahara untuk memperhambakan diri, dan dengan pengalaman itu, beliau mengetahui tentang cara bahasa orang istana.
Dalam Sejarah Melayu, Hang Tuah digambarkan sebagai seorang wira yang mempunyai watak yang unggul, serba boleh dan sempurna. Beliau seorang yang gagah perkasa, bijak, pintar, tajam fikiran, jauh pandangan dan mempunyai banyak muslihat sebagai seorang pahlawan di dalam menwaskan musuhnya. Hang Tuah dikatakan merupakan seorang manusia yang begitu baik sama ada dari segi jasmani, rohani, pemikiran, tindakan dan cara berbudaya dengan orang lain.
Martabat Hang Tuah meningkat oleh kerana perwatakannya, kecerdasan otaknya serta kegagahannya. Hang Tuah telah dianugerahkan gelaran ‘laksamana’ oleh dua pihak yang berasingan. Pertama, oleh Betara Majapahit apabila beliau telah berjaya menumpaskan Taming Sari dan kedua, oleh Sultan Melaka kerana setiabaktinya membawa Tun Teja dari Indrapura. Dilihat dari segi fungsi laksamana, Hang Tuah muncul sebagai tokoh yang berkuasa dan menjamin kesejahteraan Negara Melaka. Hang Tuah juga adalah johan hulubalang Melayu. Melalui watak Hang Tuah, terlukis satu gambaran hulubalang Melayu di zaman Melayu lama. Seorang hulubalang, bukan sahaja mesti pantas bermain keris, tetapi perlu pandai menunggang kuda dan gajah.
Hang Tuah dianggap sebagai lambang semangat bangsa Melayu. Beliau dianugerahkan dengan gejala kebal maut. Sifat tidak boleh dibinasakan oleh senjata ini adalah disebabkan oleh beliau memiliki keris Taming Sari dan hasil- hasil ilmu yang diperolehinya daripada beliau berguru sebanyak dua kali.


5.2       HANG TUAH SEBAGAI SATU PERBANDINGAN.
Jika dianalisa perjalanan hidup Hang Tuah dalam Hikayat Hang Tuah, ia boleh dibahagikan kepada tiga bahagian. Bahagian pertama adalah jalan hidup Hang Tuah sebelum terbentuknya Melaka, tegasnya ketika di Bentan, bahagian kedua adalah berhubungan dengan kemashyuran Melaka. Bahagian kedua adalah mengenai dongeng- dongeng sejarah Hang Tuah dengan bangsa- bangsa asing. Ketiga- tiga bahagian ini, merupakan satu kebulatan iaitu sejarah bangsa Melayu. Hal ini kerana, didapati ada keselarasan di antara bahagian satu, dua dan tiga, jika dikaji dari aliran sejarah bangsa Melayu. Dari sudut susunan yang terdapat mengenai jalan hidup Hang Tuah dalam hikayat itu, beliau adalah simbol sejarah masa gemilang itu.
Semasa pusat pemerintahan Melayu masih bertempat di Bentan, bangsa Melayu masih lagi dalam permulaan sejarahnya. Dalam susunan pemerintahan di Bentan, tidak ada satu- satu jawatan yang diberi gelaran ‘Laksamana’, tetapi dengan terdirinya negeri Melaka, lambat laun bangsa Melayu menaiki tangga kejayaan hinggakan terbentuk satu jawatan yang digelar Laksamana, dan Hang Tuah menyandang jawatan itu. Kejayaan Hang Tuah dapat dilihat daripada lagenda- lagendanya dengan Majapahit dan negeri- negeri dagang.
“Laksamana” adalah tokoh yang terpenting lagi tinggi tinggi kedudukannya dalam masyarakat Melayu, oleh kerana bangsa Melayu merupakan kuasa laut pada ketika itu. Jikalau, dalam Sejarah Melayu, Hang Tuah menyeberangi perairan yang terletak di alam Melayu sahaja, di dalam Hikayat Hang Tuah, beliau seorang utusan yang yang boleh ke mana- mana sahaja. Hang Tuah bukan sahaja dapat mengembangkan kekuasaan Melayu di sekitar Tanah Melayu, malah beliau berjaya mewujudkan hubungan diplomatik ke seluruh tanah lawatannya.
Selain itu, Hang Tuah digambarkan sebagai kehidupan di zaman feudal iaitu beliau mempunyai semangat kesetiaan yang tidak berbelah bahagi dan jiwa yang pantang derhaka kepada pemerintah. Semangat kesetiaan dan jiwa yang pantang derhaka ini adalah sendi- sendi atau dasar corak masyarakat feudal.

5.3       HANG TUAH SEBAGAI TOKOH EPIK NASIONAL.
Epik ialah prosa panjang yang disampaikan dalam bentuk naratif atau cerita yang mengisahkan keperwiraan seseorang pahlawan atau tokoh penting dalam sejarah. Pusat penceritaannya adalah mengenai wira dan keperwiraannya dalam satu siri pengembaraannya yang berjaya menempuh pelbagai halangan. Tokoh yang diceritakan seorang wira lagenda yang penting dan benar-benar wujud dalam sejarah. Selain itu, tokoh yang diceritakan perlu memiliki sifat-sifat berani, taat setia, bijaksana dan gagah perkasa yang luar biasa berbanding dengan individu-individu lain dalam masyarakat. Menurut Kasim Ahmad, Hikayat Hang Tuah sebuah epik.
Hikayat Hang Tuah (1874) dipandang sebagai karya agung kesusasteraan Melayu lama. Karya ini menceritakan peristiwa dari abad ke-15 hingga ke-17. Hikayat Hang Tuah merupakan epik Melayu yang bukan sahaja terkenal dalam kalangan bangsa Melayu tetapi juga di seluruh rantau Nusantara. Hikayat ini menggambarkan wira agung Melayu yang diperlihatkan mempunyai ciri-ciri hebat sebagai seorang wira pada zaman kesultanan Melayu. Watak utamanya, iaitu Hang Tuah adalah simbol kesetiaan orang Melayu kepada rajanya. Hang Tuah pada zaman Kesultanan Melaka menjadi pahlawan Melaka yang mempunyai sifat-sifat kepahlawanan yang luar biasa dan mengagumkan. Pahlawan Hang Tuah ini menjadi tokoh lagenda yang amat disanjung oleh orang Melayu.
Hikayat Hang Tuah ini mencatatkan keperwiraan Hang Tuah. Hang Tuah mewakili zaman dan bangsanya merupakan tokoh yang gemilang dari segi perjalanan hidup dan pencapaiannya. Tidak menafikan bahawa Hang Tuah sangat dihormati dan sangat disanjungi tinggi oleh masyarakat. Bukan begitu, Hang Tuah sebagai seorang wira yang berwibawa dunia Melayu sangat popular dan terkenal dalam kalangan masyarakat kini. Jadi, Hang Tuah seorang tokoh epik yang memiliki sifat-sifat luar biasa dan gagah berani. Buktinya, Hang Tuah sejak kecil telah memperlihatkan kebolehan yang istimewa dari segi fizikal dan mentalnya. Bakat luar biasa yang semula jadi itu diperkemaskan lagi dengan ikhtiar Hang Tuah sendiri. Dengan ini, Hang Tuah mempelajari ilmu silat bagi mempertahankan diri dan ilmu batin untuk mengalahkan musuh-musuhnya. Penguasaan ilmu silat dan ilmu batin itu berjaya memperlengkapkan diri Hang Tuah menjadi seorang pahlawan yang gagah berani.
Pendek kata, Hikayat Hang Tuah merupakan sebuah epik kebangsaan. Epik ini telah mengemukakan watak Hang Tuah sebagai tokoh agung bagi bangsa Melayu dan sebagai lambang kemegahan dan kekuatan bangsa Melayu.









6.0       PENUTUP.
Kesimpulannya, berdasarkan penelitian yang telah dilakukan melalui tugasan ini dapatlah disimpulkan bahawa Hikayat Hang Tuah ini merupakan salah satu lambang keagungan bangsa Melayu. Hikayat Hang Tuah juga telah menunjukkan satu perlambangan bahawa bangsa Melayu itu yang taat akan sultannya. Bangsa Melayu pada zaman keagungannya sememangnya merupakan salah satu bangsa yang megah dan kaya dengan adat istiadatnya.

            Selain itu juga sekirannya diperincikan lagi mengenai Hikayat hang Tuah ini, para pengkaji menganggap karya tersebut mungkin ditambah dengan mitos ataupun bahan-bahan yang menyimpang daripada sejarah sebenar. Para pengkaji menganggap bahawa pengkisahan sejarah Hang Tuah yang dianggap sebagai pahlawan yang hebat yang luar biasa hanyalah untuk mengangkat keagungan bangsa Melayu ketika itu. Di samping itu juga tujuan penceritaan kisah Hang Tuah ini juga adalah untuk menunjukkan tentang kehebatan rakyat Melaka kepada kerajaan Majapahit ketika itu.

            Di samping itu juga, Hikayat Hang Tuah juga sekiranya diteliti dengan lebih mendalam lagi, ramai pengkaji percaya bahawa penceritaannya dibuat adalah untuk mengkritik sultan secara kiasan. Pengkaji juga menyatakan bahawa sultan yang dianggap sebagai wakil tuhan dikritik secara halus dalam penceritaan Hikayat hang Tuah. Sebagai contoh, pertarunganan Hang Tuah dan Hang Jebat yang menunjukkan ketaatan Hang Tuah yang begitu taat kepada sultan yang tidak adil sehinggakan sanggup membunuh saudaranya Hang Jebat.

            Kesimpulannya, kweujudan Hang Tuah ini telah menimbulkan keraguan ramai pengkaji. Kepelbagaian versi Hang Tuah ini juga telah menyebabkan kesahihan dan kebenarannya tidak dapat dipastikan oleh pengkaji. Namun terdapat juga yang menganggap bahawa Hang Tuah ini wujud tetapi kehebatannya yang luar biasa hanyalah rekaan semata-mata. Penceritaan hanyalah sebuah karya yang bertujuan untuk mengangkat martabat dan kehebatan bangsa Melayu ketika itu. Hal ini sebenarnya sama dengan pengkaryaan pada zaman moden seperti pengkaryaan dalam perfileman. Sebagai contoh cerita ‘Spiderman’ yang dibuat untuk mengangkat kehebatan rakyat Amerika.














7.0  BIBLIOGRAFI.
A.Samad Ahmad (2003). Edisi Pelajar Sulalatus Salatin Sejarah Melayu. Kuala Lumpur:  Dewan Bahasa dan Pustaka.

Ahmad Sarji (2004). Hang Tuah Tokoh Epik Nasional. Selangor , Pelanduk Publications (m) Sdn.Bhd.

D.Kathiresan (1998). Kajian Teks Sastera : Sulalatus Salatin : Sejarah Melayu. Petaling Jaya, Longman.

Mohd Jasmin Bin Jasni , (2006). Kupasan Grafikal kesusasteraan Melayu : Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) STPM , Kuala Lumpur. Marshall Cavendish (Malaysia) Sdn. Bhd.

Mohd Yusoff Hashim (2008). Hang Tuah Wira Melayu. Melaka, Istitut Kajian Sejarah dan Patriotisme Malaysia (IKSEP).

Mohd Suhaimie Bin Muhammad (2008). Falsafah dan Logika Pengajian Melayu. Diperoleh pada Oktober 28, 2011 daripada http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.scribd.com%2Fdoc%2F5357457%2FTUN-TEJA-JATUH-CINTA-KEPADA-HANG-TUAH&h=JAQHnOjP0

Nisrawani Yahaya (2003). 101 Puteri Dunia Melayu : Sejarah Dan Lagenda. Kuala Lumpur, Jabatan Muzium dan Antikuiti.

Portal Rasmi Kerajaan Negeri Melaka (2009). Makam Tun Teja. Diperoleh pada Oktober 28, 2011 daripada http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.melaka.gov.my%2Fbm%2Fpelancongan-12subsektor%2F230-makam-tun-teja.html&h=JAQHnOjP0

Ramizah Mohd Azri (2009). Bab 17: Hang Tuah Bertikam dengan Hang Jebat. Diperoleh pada Oktober 29, 2011 daripada http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fsmsohhtb3.blogspot.com%2F...rabu&h=JAQHnOjP0






.





1 comment:

  1. Boleh di jelaskan disini kesetiaan kpd sultan melaka itu adalah 'KESETIAAN KEPALA BUTUH'

    ReplyDelete