Selamat Datang Ke Blog Kami =)

ayat bergerak

MARI MENYELUSURI KEAGUNGAN SEJARAH LAMPAU BERSAMA KAMI =)

Thursday, May 1, 2014

NILAI KEINSANAN DALAM HIKAYAT RAJA PASAI

NILAI-NILAI INSAN YANG TERKANDUNG DALAM
HIKAYAT RAJA PASAI

1.0       PENGENALAN

 “Dalam konteks dunia global, modal insan bermutu tinggi satu keperluan, bukan lagi kemewahan”. Demikianlah di  antara ungkapan Mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika membentangkan Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).  kerajaan tetap memberi penekanan kepada pembangunan modal insan bagi memastikan Malaysia terus berdaya saing pada masa depan, khususnya ketika menjadi negara maju menjelang 2020. Seperti beberapa dasar terdahulu yang dikemukakan Mantan Perdana Menteri itu, iaitu Islam Hadhari dan pelan integriti nasional, pembangunan modal insan dalam RMK-9 juga dirangka supaya bersifat holistik, menyeluruh dan bersepadu.
            Menyeluruh yang disebutkan itu juga merangkumi pelbagai lapisan masyarakat dan golongan seperti golongan sederhana mahupun kaya juga terdiri daripada peringkat umur yang muda bermula dari kanak-kanak sehinggalah ke umur dewasa. Tidak ada istilah terlambat dalam memupuk modal insan seseorang itu. Walau bagaimanapun, golongan yang berada di peringkat muda iaitu golongan murid-murid sekolah rendah, menengah dan tinggi diberi penekanan dan tumpuan yang lebih dalam perkara membangunkan modal ini kerana golongan-golongan inilah yang bakal membentuk satu pemerintahan yang baharu bagi menggantikan pemimpin yang ada pada masa sekarang. Selain membentuk pemerintahan yang baharu, modal insan ini juga penting untuk dibentuk bagi melahirkan masyarakat yang lebih maju dan berfikiran rasional.
            Dalam membentuk modal insan dalam kalangan pelajar ini, pelbagai pendekatan yang boleh digunakan seperti kempen kesedaran oleh kerajaan, program-program kemasyarakatan dan melalui pembelajaran pelajar terhadap genre sastera Melayu tradisional. Memang agak menimbulkan tanda tanya apabila kita mengaitkan pembelajaran sastera tradisional dengan pembentukan atau pembangunan modal insan bagi golongan pelajar. Sebenarnya sastera merupakan terapi yang paling berkesan dalam membentuk sikap atau perangai seseorang itu. Jika kita masih ingat semasa kita kanak-kanak, kita sering dihidangkan dengan kisah-kisah binatang atau kisah manusia yang tidak begitu bijak seperti kisah Sang Kancil, Pak Kaduk, Pak Pandir dan lain-lain lagi dalam bentuk penceritaan yang menarik dengan tujuan memberikan pengajaran dan nilai-nilai yang terkandung dalam cerita tersebut.
            Bidang sastera itu sangat meluas. Jika diamati dengan lebih dalam, kita sering sahaja didedahkan dengan sastera-sastera yang popular dan sering diulang-ulang cerita yang sama. Oleh sebab itu, saya ingin mengenengahkan satu bentuk sastera tradisional iaitu sstera berbentuk hikayat yang juga boleh dijadikan sebagai bahan pembelajaran oleh pelajar untuk diteladi nilai-niai yang terkandung di dalamnya. Seterusnya memberikan kesedaran yang positif seiring dengan matlamat oleh kerajaan untuk memupuk modal insan dan memastikan masyarakat pada masa akan datang merupakan masyarakat yang berdaya maju dan lebih berjaya. Hikayat yang telah dipilih ialah Hikayat Raja Pasai. Menerusi hikayat ini, pengkajian dan analisis akan dijalankan bagi mengeluarkan nilai-nilai yang terkandung di dalam hikayat ini seterusnya dapat disampaikan kepada para pelajar. Secara tidak langsung dapat membantu para pelajar ke arah pembangunan modal insan mereka.

Sinopsis Hikayat Raja Pasai
Hikayat Raja Pasai bermula dengan kisah dua orang raja yang bersaudara, iaitu Raja Ahmad dan Raja Muhammad. Pada awalnya, mereka ingin membuka negeri di Samarlangga. Ketika menebas hutan untuk membuka negeri, Raja Muhammad telah menemui seorang kanak-kanak perempuan dari sebuah pokok buluh. Lalu dia mengambil kanak-kanak itu, dan menjadikannya sebagai anaknya sendiri. Kanak-kanak itu dinamakan Puteri Betung. Raja Ahmad pula mendapat seorang anak lelaki yang dijaga oleh seekor gajah. Anak lelaki itu dinamakan Merah Gajah. Setelah dewasa, Puteri Betung dan Merah Gajah dinikahkan. Mereka mendapat dua orang anak lelaki yang diberi nama Merah Silau dan Merah Hasum.
Pada suatu hari, Merah Gajah melihat sehelai rambut Puteri Betung yang berwarna emas. Dia meminta untuk mencabut rambut itu dari Puteri Betung tetapi Puteri Betung tidak mengizinkannya. Namun demikian, Merah Gajah tetap mencabut rambut itu ketika Puteri Betung sedang tidur. Akibat daripada perbuatan itu, keluarlah darah putih dari kepala Puteri Betung kemudian beliau meninggal dunia. Apabila diketahui oleh Raja Muhammad, baginda sangat marah lalu membunuh Merah Gajah. Apabila Raja Ahmad mengetahui bahawa anaknya dibunuh, baginda terus melancarkan perang terhadap Raja Muhammad. Akhirnya, kedua-dua raja tersebut menemui ajal dalam peperangan tersebut.
Setelah perang selesai, Merah Silau dan Merah Hasum bersepakat untuk meninggalkan negeri Samarlangga dan berniat untuk membuka negeri lain. Merah Silu membuka negeri Samudera. Setelah diislamkan, Merah Silau menukar namanya menjadi Malikul Saleh. Baginda kemudiannya mengahwini puteri Sultan Perlak, iaitu Puteri Ganggang. Daripada perkahwinan itu, lahir seorang anak lelaki yang diberi nama Malikul Tahir. Tampuk pemerintahan diambil alih pula oleh Malikul Tahil. Setelah baginda mangkat, kedua putera Malikul Tahir iaitu Malikul Mahmud dan Malikul Mansur yang mengambil alih tugas bapanya. Malikul Mahmud memerintah Samudera manakala Malikul Mansur memerintah negeri Pasai. Setelah Malikul Mahmud mangkat, takhta kerajaan jatuh ke tangan puteranya, Sultan Ahmad Perumudal Perumal. Pemerintah negeri Pasai diakhiri oleh Sultan Ahmad Perumudal Perumal kerana berlakunya zaman kejatuhan Pasai.


2.0       ANALISIS / ISI KANDUNGAN
2.1       Nilai Kasih Sayang Terhadap Insan Lain yang Tiada Tempat Untuk Bergantung
Nilai kasih sayang merupakan aspek yang terpenting dalam membina diri seseorang insan itu. Kita harus sedar bahawa kelahiran seseorang itu ke dunia yang fana ini adalah beraspirasikan perasaan kasih sayang. Jika pupusnya nilai ini dalam diri insan, kesannya kita boleh lihat pada masa sekrang di mana manusia sanggup menyakiti orang lain sehinggakan mereka sanggup saling membunuh antara satu sama lain untuk mendapatkan matlamat masing-masing. Kisah seperti ini juga terkandung di dalam Hikayat Raja Pasai yang mana aspek nilai kasih sayang boleh diterapkan kepada pembaca seterusnya memberikan kesan yang positif. Petikan daripada hikayat ini adalah seperti berikut:
“…maka hendak diparang oleh Raja Muhammad rebung itu, maka keluar seorang kanak-kanak perempuan terlalu baik parasnya; maka dibuangkannyalah gedubangnya, lalu segera diambilnya kanak-kanak itu, [di]dukungnya lalu dibawanya pulang ke rumahnya. Serta dilihat oleh isteri baginda Raja Muhammad mendukung kanak-kanak itu, maka segeralah didapatkan oleh isteri baginda lalu disambut.”
(Halaman 1)
Petikan yang diambil menunjukkan kisah Raja Muhammad yang terjumpa dengan seorang bayi perempuan di dalam rebung buluh betung. Disebabkan perasaan kasihnya Raja Muhammad kepada bayi perempuan tersebut, lalu dibawanya bayi perempuan itu balik ke rumah. Dapat kita lihat nilai baik yang cuba ditonjolkan oleh Raja Muhammad melalui kisah yang dipaparkan di dalam hikayat ini. Kisah tersebut boleh dijadikan teladan kepada pembaca khususnya golongan pelajar untuk mengadaptasi niai tersebut ke dalam diri masing-masing. Kitaa tidak mahu negara kita mempunyai manusia yang tandus sifat kasih sayang mereka kerana apabila tiada lagi sifat kasih sayang dalam diri seseorang itu, maka sifat yang bertentangan daripada sifat kasih asyang itu akan wujud dalam diri, iaitu sifat kekejaman.
Bersangkutan dengan hal yang tersebut, banyak perkara yang membimbangkan akan terjadi, contohnya kegiatan jenayah akan meningkat. Menurut laporan yang dikeluarkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM), walaupun kegiatan jenayah di Malaysia sedikit menurun pada tahun 2013, namun tahap kekejaman yang berlaku adalah lebih mengerikan. Hal ini menunjukkan nilai kasih sayang dalam diri pelaku tersebut sememangnya sudah pupus dan mereka sudah tidak mempunyai hati dan perasaan lagi. Sehubungan dengan itu, begitu pentingnya kita melihat nilai kasih sayang ini dipupuk ke dalam diri pelajar sejak mereka kecil lagi dan menggunakan cara sastera merupakan pendekatan yang sangat berkesan bagi mencapai matlamat tersebut. Usaha yang dijalankan ini harus secara berterusan dan tidak memisahkan diri mereka dengan sastera untuk diteladani kisahnya.

2.2       Nilai Hormat-menghormati Kepada Keluarga dan Juga Orang Lain
Selain nilai kasih sayang, nilai hormat-menghormati juga perlu wujud dalam diri seseorang pelajar itu bagi membentuk satu personality yang positif. Jika kita hidup pada zaman dahulu, adat sopan berkaitan dengan soal hormat ini sangat dititikberatkan. Adalah sangat pantang apabila orang yang lebih muda berkelakuan kurang adap kepada orang yang lebih tua. Mereka akan dianggap tidak hormat ataupun kurang ajar kepada orang tua. Namun begitu, nilai hormat-menghormati dalam diri seseorang itu khususnya pelajar masa sekarang semakin terhakis. Kita sendiri boleh menilai dengan mata kita sendiri bagaimana perangai anak muda sekarang. Seharusnya nilai hormat-menghormati ini diwujudkan semula untuk meninggikan semua kesedaran kita terhadap kepentingan adap, lebih-lebih lagi kita ini sebagai manusia yang berbangsa Melayu. Nilai hormat-menghormati ini sudah lama wuwjud dalam masyarakat Melayu dan telah termaktud dalam Hikayat Raja Pasai. Petikannya adalah seperti berikut:
“Setelah baginda sampai lalu masuk ke dalam rumah adinda itu, maka adinda pun memberi hormat kepada kakanda itu berpesilakan duduk. Maka baginda pun duduk duduklah dua laki isteri dan adinda pun duduklah mengadap dua laki isteri.”
(Halaman 2)
Jika diselusuri dengan lebih dalam petikan di atas, kisah di atas menunjukkan adinda iaitu Raja Muhammad dan kakandanya iaitu Raja Ahmad. Kedua-dua orang ini adalah raja kepada kerajaan masing-masing. Kedudukan kedua-dua orang ini adalah setara, walau bagaimanapun nilai hormat yang ada dalam diri Raja Muhammad kepada abangnya iaitu Raja Ahmad membuatkan Raja Muhammad meberi hormat kepada Raja Ahmad. Kisah yang lebih lanjut dalam peristiwa ini, Raja Muhammad dan isterinya melayan Raja Ahmad dan isterinya dengan baik sekali semasa mereka berkunjungkan ke istananya. Apa yang dapat dikeluarkan berdasarkan peristiwa ini adalah nilai hormat-menghormati tersebut. Kita sebagai orang Melayu yang sudah lama terkenal dengan sifat adap sopan serta penuh dengan nilai hormat tetapi kini kian terhakis.
Melalui pembelajaran pelajar terhadap Hikayat Raja Pasai ini, kisah-kisah yang berkaitan dengan nilai hormat-menghormati seperti yang ditonjolkan dalam petikan di atas banyak dapat ditemui seterusnya sering mengingatkan kepada pelajar yang membacanya untuk bersikap hormat-menghormati kepada sesiapa sahaja yang berada di dalam kalangan mereka. Nilai hormat ini sangat-sangat ditekankan kerana pada masa sekarang pelajar sangat terdedah dengan soal hormat ini. Contohnya pada masa dahulu, pelajar sangat takut dan hormat kepada guru kerana guru orang yang memberi ilmu kepada mereka. Tetapi pada hari ini dapat kita lihat ada pelajar yang sanggup bersikap kurang ajar kepada guru dan apa yang lebih menyedihkan ada pelajar yang tergamak bersikap kurang ajar kepada kedua-dua ibu bapanya sendiri. Maka, dengan kesedaran ini, nilai hormat-menghormati yang boleh diperoleh berdasarkan pembacaan ini diharap dapat menyentuh jiwa nurani pelajar untuk menanamkan sifat hormat-menghormati dalam diri masing-masing.

            2.3       Tidak Berputus Asa Dalam Menempuhi Ranjau Kehidupan
Kita sudah maklum bahawa hidup di dunia ini penuh dengan cabaran dan rintangannya. Sejak dari kecil lagi kita sudah mempunyai keinginan untuk mencapai atau memiliki sesuatu. Namun setiap apa yang kita inginkan itu semestinya mempunyai cabarannya tersendiri untuk ditempuhi. Setaip orang mempunyai datangnya daripada latar belakang yang berbeza, ada yang datang daripada golongan yang sederhana dan ada juga datang daripada golongan sederhana ataupun miskin. Walau dari mana pun datangnya seseorang itu, mereka tentunya akan mempunyai cabarannya yang tersendiri dan masing-masing juga akan menggunakan pendekatannya yang tersendiri untuk mengatasi cabaran yang datang menghadap tersebut. Pengajaran yang boleh pelajar curi dalam mengatasi cabaran atau halangan tersebut ada di dalam Hikayat Raja Pasai dan kisah tersebut berbunyi seperti berikut:
“Maka segala orang dalam negeri itu pun dengaranlah akan  Merah Silau itu. Maka kata segala orang dalam negeri itu, ‘Binatang apa dibawa ini; jikalau demikian janganlah tuan-tuan duduk berama-sama dengan kami.’ Setelah Merah Silau menegar kata mereka sekalian, maka kata Merah Silau, ‘Hai segala tuan-tuan dalam negeri ini, sabarlah tuan-tuan dahulu sementara hamba mencari tempat duduk.”
(Halaman 8)
Petikan di atas menyoroti peristiwa di mana Merah Hasum menggunakan tipu helah untuk mengusir keluar Merah Silau daripada tanah jajahan Merah Hasum. Setelah dihalau keluar negeri, Merah Silau terpaksa merantau ke tempat-tempat lain untuk mencari kawasan baharu untuk didiami. Dalam perjalanannya, Merah Silau terpaksa menghadapi pelbagai dugaan seperti tidak diterima oleh orang setempat apabila dia baru sahaja mahu menetap di sesuatu kawasan kerana dia membawa kerbau yang banyak dan kerbau itu telah merosakkan banyak tanaman orang kampung. Merah Silau tidak putus asa untuk meneruskan perjalanan mencari tempat baharu. Dengan menggunakan kebijaksanaan dia dan sikap tidak berputus asa dia, akhirnya dia berjaya mendapatkan tempat baharu dan yang lebih penting dia juga diangkat menjadi raja di kawasan baharunya itu.
Sikap seperti inilah yang perlu ada dalam diri pelajar. Kita harus ingat, orang yang gagal akan mempelajari perkara yang baharu untuk berjaya. Hal ini disebabkan mereka yang gagal ini sudah mengetahui cara betul untuk berjaya dan tidak lagi menggunakan cara yang salah kerana mereka sudah mempunyai pengalaman. Perkara ini akan berlaku apabila seseorang pelajar itu tidak berputus asa. Namun, perkara lain akan berlaku jika berputus asa. Pelajar yang berputus asa tidak akan memjumpai jalan penyelesaian yang lain kerana mereka akan berhenti pada suatu jalan sahaja setelah mereka jalan. Pelajar seperti biasanya akan gagal pada masa hadapan kerana tanggungjawab sebagai seorang pelajar sebenarnya belum cukup besar berbanding apabila mereka sudah bekerja kelak lebih-lebih lagi apabila mereka memikul tanggungjawab sebagai ibu bapa kepada anak-anak mereka kelak. Oleh itu, tanamkan dalam diri dan selalu katakan pada diri sendiri bahawa kita boleh dan kita mampu menhadapi segala onak duri kehidupan.

            2.4       Nilai Keagamaan Diamalkan Dalam Kehidupan Seharian
Sebagai manusia yang hidup di dunia ini, manusia bebas untuk melakukan apa sahaja yang mereka mahu selagi mereka mampu untuk melakukannya. Namun bagi sesetengah manusia, mereka dihalangi atau terbatas melakukan segala perkara yang ada di atas dunia ini kerana mereka takut ada kuasa yang lebih besar akan memberikan pembalasan ke atas mereka yang melakukan perkara yang dihalang tersebut. Batasan tersebut boleh kita sebutkan sebagai agama. Dan yang paling dekat dengan kita sebagai orang Melayu adalah agama Islam. Pegangan agama yang kuat sedikit sebanyak mampu menghindarkan diri kita daripada melakukan perkara-perkara yang tidak baik. Nilai keagamaan ini juga ada diselitkan di dalam Hikayat Raja Pasai di mana  peristiwa Merah Silau bermimpi bertemu dengan Nabi Muhammad S.A.W. dan di dalam mimpi itu Merah Silau telah diislamkan oleh baginda nabi sendiri. Merah Silau kemudiannya bertukar panggilan kepada nama Sultan Malikul Saleh. Peristiwa yang lainnya boleh dilihat berdasarkan petikan di bawah:
“Maka pada keesokan harinya datanglah fakir itu  membawa Quran tiga puluh juz itu kepada Sultan Malikul Saleh; maka diunjukkannya oleh fakir itu Quran kepada  Sultan Malikul Saleh; maka disambutnya dengan | takzim lalu dijunjungnya * serta dibukanya lalu dibacanya, tiadalah ia minta ajari lagi, tahulah ia membaca dia sendirinya; maka fakir dan Syekh Ismail pun keduanya mengucap, ‘Al-hamduli’lllahi Rabbi’l-alamin’.”
(Halaman 13)
Peristiwa di atas boleh disimpulkan sebagai kita khusunya pelajar sebagai umat Islam mestilah meluangkan masa untuk membaca al-Quran setiap hari sekurang-kurangnya satu halaman. Hal ini disebabkan pelajar sebagai orang Islam berpegang kepada dua perkara sahaja iaitu al-Quran dan al-Hadis sebagai panduan hidup kita seperti yang diingatkan oleh Nabi Muhammad S.A.W. sendiri. Al-Quran bukan sahaja perlu dibaca tetapi perlu juga difahami isinya kerana tujuan membaca al-Quran adalah untuk pelajar teladani dan diamalkan isi kandungannya. Banyak ilmu yang akan diperoleh apabila pelajar benar-benar memahami al-Quran. Ilmu yang diperoleh tersebut pula selain diamalkan oleh pelajar itu sendiri, adalah lebih baik dikongsi juga kepada orang lain yang mungkin belum mengetahuinya dan pelajar itu sendiri harus mengambil tanggungjawab untuk sentiasa berpesan-kepada yang baik. Dalam Hikayat Raja Pasai juga ada menceritakan  berkenaan kisah berpesan-pesan kepada kebaikan dalam konteks agama Islam. Berikut petikan yang menunjukkan kisah Islam berkaitan ‘Mengajak kepada kebaikan, menegah kepada keburukan’:
           
“…’Hai cucuku kedua, ketahuilah oleh kamu, karnan aku ini sakit sangat, rasanya hampirlah hkum Allah taala akan daku berpindah daripada negeri yang fana ke negeri yang baka it: adapunpeninggalku* ini baik-baik kamu kedua memelihara pekerjaan [al-]amr bi’l ma’ruf wa [‘l]-nahy ‘an-munkar. Sebermula | jangan kamu banyak tamak akan arta dunia, karna dunia ini tempat segala yang maghrur dan jangan sangat kamu ini…”
(Halaman 21)
Semua makhluk di dunia ini tidak terlepas daripada melakukan kesilapan. Oleh sebab itu sikap berpesan-pesan itu sangat dituntut dalam Islam. Hal ini dsebabkan mungkin di antara pelajar itu mempunyai ilmu yang lebih dan pelajar tersebutlah seharusnya memainkan peranan untuk mengingatkan atau menyampaikan ilmu yang baik kepada rakan-rakanya supaya sikap positif akan terus dapat disemai. Walaupun ada pepatah Melayu yang menyebut ‘jaga tepi kain sendiri’, sebenarnya tidak salah juga pepatah ini digunakan. Pepatah ini lebih sesuai jika maknanya diberikan kepada perbuatan mengumpat atau mengata seseorang di atas kesalahan yang telah dilakukannya. Perbuatan mengumpat kadang-kala boleh membawa kepada perbuatan fitnah dan fitnah merupakan perbuatan yang sangat keji dalam agama Islam. Oleh sebab itu, walau apa pun yang terjadi, kita semua khususnya kepada golongan pelajar mesti mengamalkan sikap berpesan-pesan kepada kebaikan supaya kita dapat mengingatkan orang lain selain mengingatkan diri kita sendiri bahawa kita sebenarnya mempunyai tanggungjawab kita sebagai makhluk kepada penciptaNya. Kita harus sedar, nilai keagamaan inilah setinggi-tinggi martabat seseorang itu dalam menentukan seseorang itu mempunyai modal insane yang berkualiti ataupun tidak.

3.0       PENUTUP
Pembangunan modal insan dalam setiap diri individu seharusnya diterapkan dengan baik supaya dapat melahirkan insan yang mempunyai jati diri yang utuh. Setiap insan cenderung ke arah kebaikan kerana setiap insan lahir ke dunia dengan fitrah yang sesuai dan sempurna manakala unsur kejahatan yang hadir dalam diri setiap insan berpunca daripada pengaruh yang muncul daripada pendidikan dan persekitaran. Maka tanggungjawab harus diambil oleh setiap individu untuk menerapkan nilai insan yang membentuk kepada modal insan tersebut. Hal ini disebabkan setiap insan itu sendiri yang menentukan peranannya dalam kalangan masyarakat dan individu itu sendiri juga yang menempatkan diri mereka sebagai orang yang berguna atau mempunyai  fungsi dalam membentuk suatu masyarakat itu.
Secara kesimpulannya, ciri-ciri modal insan bagi generasi yang mempunyai kepakaran dan mengikut ajaran agama dan generasi yang celik sejarah dalam novel tersebut seharusnya dijadikan contoh kepada kita. Kajian ini telah memberikan saya pengalaman dan pengetahuan baru terhadap perkaitan ciri-ciri modal insan dengan petikan-petikan yang terkandung dalam Hikayat Raja Pasai ini. Kajian ini juga meninggalkan kesan yang mendalam dalam diri saya terutamanya tentang nilai sebuah perjuangan tokoh-tokoh pejuang tanah air dahulu. Kini, saya sudah memahami dengan jelas mengenai ciri-ciri modal insan dan akan cuba mempraktikkannya menerusi hikayat lain pula.


Bibliografi

Russell Jones (Eds) (1997). Hikayat raja pasai. Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.

Ding Choo Ming (2009). Kajian manuskrip Melayu: masalah, kritikan,, dan cadangan. Selangor:  
           Utusan Publication & Distributors.

1 comment:

  1. Assalamualaikum. Penulisan anda sangat menarik apabila mengaitkan unsur modal insan dalam karya melayu lama yang semakin dilupakan oleh masyarakat umum. Terbaik dan teruskan usaha :)

    ReplyDelete