Selamat Datang Ke Blog Kami =)

ayat bergerak

MARI MENYELUSURI KEAGUNGAN SEJARAH LAMPAU BERSAMA KAMI =)

Thursday, May 8, 2014

Analisis Kritis & Review Sulalatus Salatin

1.0 Anaalisis Kritis Sulalatus Salatin
Antara karya persejarahan Melayu yang terawal dihasilkan di tanah air kita ialah Sulalatus Salatin atau sejarah Melayu yang telah diperbaiki atau dikarang semula oleh Tun Seri Lanang pada tahun 1612 (Ali Ahmad, 1987). Karya ini telah menjadi sebuah karya persejarahan Melayu yang terpenting dan termasyhur, malah lebih masyhur daripada pengarangnya sendiri. Karya persejarahan Tun Seri Lanang ini adalah karya persejarahan tradisi Melayu yang paling popular dan banyak dikaji. Kini karya ini diangkat sebagai salah sebuah karya agung dalam khazanah persutaran Melayu. Sehubungan dengan itu, karya ini dipilih untuk dilihat secara kritis dalam beberapa aspek seperti berikut;

1.1 Sulalatus Salatin Sebagai Karya Persejarahan
Terdapat beberapa kesukaran bagi seseorang pengkaji yang ingin menilai Sulalatus Salatin sebagai karya sejarah dari sudut yang sebenar iaitu sejarah yang diukur mengikut pengertian sejarah moden seperti yang telah dikemukakan oleh ahli sejarah tempatan mahupun luar negara seperti Collingwood, E.H. Carr, Arthur Markwick, malah Ibnu Khaldun seorang sejarawan pada kurun ke-14 dahulu (Muhd. Yusuf Ibrahim, 2010).
            Antara sebab utama terdapat kelemahan dari konteks ciri sejarah dalam Sulalatus Salatin ialah munculnya ciri yang secara amnya dianggap sebagai ciri kesusasteraan. Teks ini merupakan teks sastera yang mengandungi ciri dan kandungan seperti puisi, dongeng, lagenda, kiasan, anakronisme dan percakapan yang kononnya dituturkan oleh tokoh-tokoh berkenaan. Sebagai contoh berkaitan ciri-ciri itu umpamanya yang terdapat dalam bahagian awal yang menceritakan asal usul Raja Melayu iaitu Sultan Melaka dari Bukit Siguntang, kisah perkahwinan antara Sultan Mansur Syah dengan Puteri Raden Galoh Cindera Kirana dari Empayar Majapahit dan kisah peminangan Puteri Gunung Ledang oleh Sultan Mahmud.
            Percakapan serta dialog dalam teks Sulalatus Salatin pula dimuatkan dengan banyak sekali. Hal ini boleh dikatakan setiap tokoh yang penting ada bercakap, termasuklah tokoh-tokoh dalam sejarah sebelum Empayar Melaka. Kebanyakan percakapan tokoh itu menggambarkan seolah-olah Sulalatus Salatin ini dipenuhi dengan “all speech and all action”. Keadaan ini memberi gambaran bahawa teks ini hanya satu bentuk penceritaan dan tidak sah jika dinilai sebagai teks sejarah mengikut definisi sejarah moden. Contoh puisi pula ialah beberapa rangkap pantun yang dimuatkan dalam beberapa bab dalam Sulalatus Salatin, umpamanya dalam Bab V, X, XI, dan XII.
            Dengan demikian menyebabkan teks Sulalatus Salatin tidak dapat dikategorikan sebagai hasil karya sejarah moden yang sebenar walaupun pengkaji sastera menganggapnya sebagai sebuah teks yang sarat dengan unsur sejarah. Walaupun begitu, karya ini masih mempunyai ciri sejarah dan nilainya yang tersendiri (Taib Osman, 1983). Teks ini sama seperti karya persejarahan tradisi. Selain itu, karya ini juga biasa digunakan sebagai sumber sejarah terutamanya bagi sejarah Empayar Melayu Melaka yang sumber tempatannya ternyata begitu kurang. Malah sarjana dan pentadbir Inggeris seperti R.O Winstedt dan Wilkinson menganggap karya tersebut sebagai sumber tempatan yang terbaik bagi sejarah empayar Melayu (Muhd. Yusuf Ibrahim, 2010).

1.2 Sumber Rujukan Dalam Sulalatus Salatin
Oleh sebab istana raja-raja Melayu pada zaman Kesultanan Melayu Melaka merupakan gedung serta pusat pengembangan ilmu, maka suatu langkah penyelidikan yang munasabah telah dilakukan oleh Tun Seri Lanang dalam usaha memperbaiki karya-karya yang terkumpul pada masa itu dengan merujuk kepada sumber-sumber yang terdapat di istana. Sebagai orang istana malah memegang tampuk pemerintahan sebagai Bendahara, maka pastinya tidak menjadi satu masalah untuk beliau mendapatkan seberapa banyak maklumat atau untuk mendapatkan sumber bacaannya. Kekangan yang utama barangkali hanyalah tugas pembahagian masa untuk menumpukan kepada penelitian sumber dan tugas sebagai seorang Bendahara kerajaan pada ketika itu.
            Walau bagaimana pun, rujukan kepada sumber tertentu adalah munasabah dilakukan bagi menghasilkan sebuah karya yang gemilang. Adalah tidak wajar jika beliau dianggap mengarang dengan merujuk kepada ingatan dan pengalaman beliau semata-mata. Malah, kedua-dua sumber yang berupa pengalaman dan ingatan, dan barangkali imaginasi juga wajar digunakan oleh Tun Seri Lanang atas sebab beliau seorang Bendahara yang dapat mengesan jurai keturunannya hingga kepada Bendahara Empayar Melayu Melaka. Walau bagaimana pun, sumber lain turut diperlukan untuk menghasilkan Sulalatus Salatin ini (Muhd. Yusuf Ibrahim, 2010).
            Salah satu sumber yang jelas dan tersedia kepada beliau boleh didapati di istana diraja. Di samping itu, satu lagi bentuk sumber yang mungkin digunakan dalam penghasilan Sulalatus Salatin ini ialah mungkin ucapan atau lisan dengan bertanya kepada orang-orang tua seperti datuk beliau sendiri atau juga mungkin daripada pembesar istana yang lain yang mempunyai pengetahuan tentang sumber yang diperlukan. Rujukan beliau sama ada bertulis atau lisan dapat dikenal pasti melalui penggunaan istilah yang berkaitan seperti “kata sahibul hikayat”, “kata yang empunya ceritera”, “alkisah”, “kata rawi”, dan “diceritakan oleh orang yang empunya ceritera”. Naskhah Raffles 18 pula menyatakan dengan jelas bahawa karangan itu “fakir himpunkan daripada segala riwayat orang tuha-tuha (tua-tua) dahulukala”.

1.3 Ketelitian dalam Sulalatus Salatin
Tun Seri Lanang di anggap mempunyai sikap kritis yang tinggi dalam menghasilkan karya agung Sulalatus Salatin ini. Beliau berusaha untuk mendasarkan kepengarangannya kepada sumber yang didapatinya. Hal ini bermakna, dengan sumber sedemikian, beliau dapat melaksanakan usaha untuk memperbaiki Hikayat Melayu. Sungguhpun karya beliau tidak diangkat sebagai karya sejarah yang kritis dan analitis terhadap perkara atau peristiwa yang dimuatkan, tetapi beliau telah menunjukkan ketelitian dalam sikapnya terutamanya dalam mempersembahkan karangannya. Cara beliau menulis untuk menceritakan sesuatu peristiwa dan menggambarkan seseorang tokoh jelas menunjukkan ketelitiannya. Beliau harus bersikap sedemikian kerana motif utamanya ialah untuk menyukakan hati raja-raja. Oleh itu, wajar jika terdapat anggapan bahawa karya tersebut telah disusun dengan begitu teliti dan berhati-hati. Malah Tun Seri Lanang sendiri menganggapnya sebagai “mutiara segala ceritera dan cahaya segala peri umpamanya”.
            Walaupun anggapan tersebut boleh dipersoalkan, tetapi ungkapan tersebut menunjukkan bahawa beliau memang berhasrat untuk menghasilkan sebuah karya yang tersusun secara meluas. Maka beliau memohon taufik dan hidayah ke hadrat ilahi dan minta ampun kepada sahabat yang akrab. Mudah-mudahan dengan itu beliau dapat menghasilkan sebuah karya yang dapat menyenangkan hati raja-raja seterusnya memberi manfaat kepada generasi mendatang. Hasrat tersebut adalah munasabah dan beliau berusaha keras untuk memenuhi hasrat tersebut dan diterjemahkan melalui ketelitian dalam penghasilan karya tersebut.
            Namun, di sebalik anggapan terhadap karyanya itu sebagai “mutiara segala ceritera”, beliau ada mengingatkan pembaca supaya tidak “membicarakan bukunya itu dengan sempurna bicara, kerana hikayat ini tahu akan perkataan sabda Nabi sallalahu alaihi wasallam, tafakkaru fi alaillahi wala tafakkaru fi zatillah, yakni bicara olehmu segala kebesaran Allah dan jangan kamu fikirkan pada zat Allah”. Petikan ini mungkin mengingatkan kepada pembaca bahawa karya beliau bukanlah sesuatu yang sudah sempurna dan secara mutlaknya tidak boleh dipersoalkan lagi kebenarannya (A. Samad Ahmad, 2003). Jika anggapan ini benar, maka nyatalah bahawa beliau menyedari hakikat sejarah lantas mengusahakan penulisannya melalui satu tatacara yang barangkali diketahui dan dipraktikkan pada zaman beliau.

1.4 Keistimewaan Sulalatus Salatin
Sebagai sebuah hasil karya persejarahan tradisi, Sulalatus Salatin mengandungi ciri dan bentuk persejarahan tersebut yang seperti halnya dengan beberapa buah karya persejarahan tradisi yang dalam peradaban yang lain. Persamaan itu bukan sahaja dapat dilihat dari sudut adanya unsur kesusasteraan, malah dapat dilihat dari sudut tujuan penulisan dan kandungan peristiwa yang kerap mengaitkan dengan peperangan, pengembaraan, dan kepahlawanan. Malah dari segi semangat, karya dan karya-karya lain juga mempunyai unsur semangat yang diketengahkan seperti semangat kewibawaan, keagungan serta kegemilangan tokoh-tokoh dan peradaban yang berkenaan.
            Erti sentriknya dilihat kepada nilai-nilai dan pegangan atau secara keseluruhannya pada zeitgeist (sudut pandangan atau alam) masyarakat tempatan, iaitu masyarakat Melayu. Lazimnya sentrik itu tidak terbatas kepada membicarakan berkaitan dunia pengarang dan peradabannya sahaja, tetapi turut membicarakan dengan penuh sanjungan dan kekaguman. Namun demikian, hasil persejarahan tradisi Melayu seperti Sulalatus Salatin mempunyai keistimewaan tersendiri. Malah karya ini merupakan suatu karya yang unik yang boleh dikatakan tidak terdapat dalam mana-mana karya persejarahan yang lain.
            Perkara tersebut berhubung dengan unsur kesusasteraan yang khususnya berkaitan dengan fungsi dongeng dan mitos. Dalam persejarahan Melayu tradisi, unsur seperti tersebut mempunyai fungsi kemasyarakatan dan sejarahnya. Unsur tersebut dimuatkan dengan tujuan memberitahu masyarakat tentang sesuatu peristiwa ataupun fenomena yang tidak boleh dipaparkan secara terus terang dan terbuka. Hal ini kerana, nilai dan norma masyarakat Melayu pada ketika itu tidak membenarkan sesuatu yang biadab, memalukan dan seumpamanya dipaparkan secara terbuka. Jika dilakukan juga, perbuatan itu akan dianggap sebagai perbuatan yang biadab, tidak tahu adat malah boleh hingga ke tahap derhaka kepada raja (Muhd. Yusuf Ibrahim, 2010).
            Dengan dinyatakan secara halus, pihak pengarang merasakan para pembaca atau pendengar lain dapat memahami mesej yang ingin disampaikan dengan lebih jelas lagi. Pihak yang disindir pula dapat menerima dengan perasaan yang tenang kerana selaran tersebut dilakukan dengan cara yang penuh santun. Hakikatnya setiap orang yang melakukan kesilapan akan mengetahui kesilapan tersebut. Oleh itu, mereka akan cuba memperbaiki diri supaya tidak disindir lagi.

2.0 Sudut Pandangan dalam Sulalatus Salatin
Sulalatus salatin dianggap sebagai sebuah karya sejarah yang universal bagi masyarakat Melayu tradisi, khususnya yang berpusat pada Empayar Melayu Melaka. Hal yang digambarkan dalam karya tersebut ialah alam masyarakat Melayu tradisi pada masa tersebut iaitu masyarakat yang merangkumi bidang politik, ekonomi, kemasyarakatan dan agama. Dalam lingkungan tersebut, perkara yang paling penting ialah orang Melayu dengan raja-rajanya. Namun, peristiwa yang berlaku dan peristiwa yang berpunca daripada luar tidak dikira sebagai penting. 
            Dengan hal yang demikian, kita dapat melihat orang Melayu Melaka digambarkan sebagai orang yang serba boleh, pintar dan terkenal dalam masyarakat ketika itu. Dalam Sulalatus Salatin juga terdapat beberapa contoh yang menggambarkan unsur seperti itu. Antaranya ialah tentang Sultan Mahmud Syah, atau Raja Kecil Besar, iaitu Raja Melaka yang mula-mula sekali memeluk agama Islam mengikut cacatan karya tersebut dan menurunkan peraturan dan tatatertib diraja. Baginda dikatakan raja yang paling adil sekali dalam memelihara rakyat (A. Samad Ahmad, 2003).
            Sultan Alauddin Riayat Syah pula dianggap sebagai “terlalu perkasa, tiada berbagai-bagai-bagai pada zaman itu. “orang bijaksana” yang menyamai kebijaksanaan Patih Aria Gajah Mada dari Majapahit dan Orang Kaya kenayan dari Pasai”. Begitu juga dengan Tun Mutahir yang dikatakan “saksama serta adil dengan murahnya, dan terlalu baik budi pekertinya pada membaiki orang, dan terlalu sangat pada memelihara segala dagang”. Begitu juga perihalnya dengan Hang Tuah yang digambarkan seorang yang sangat elok rupa parasnya, cerdik dan sangat perkasa dengan hikmatnya. Hang Tuah juga dikatakan sangat berani sehingga tiada seorang pun yang setanding dengan keberaniannya (A. Samad Ahmad, 2003).
            Begitulah juga gambaran beberapa orang tokoh yang lain, umpamanya anak Seri Bijai Diraja, iaitu Tun Umar yang walaupun gila-gila bahasa, dengan beraninya beliau menggunakan perahu yang olang-aling melanggar perahu-perahu Siam yang datang menyerang Melaka. Selain itu, kisah Tun Perpatih Putih, ketua utusan yang dititahkan oleh Sultan Mansur Syah ke Negara China telah berjaya mencari helah untuk melihat wajah dan singgahsana Maharaja Cina dengan meminta dihidangkan sayur kangkung yang dibelah tetapi tidak dipotong. Waktu memakannya, maka beliau perlu mendongak ke atas dan dapatlah melihat dan singgahsana Maharaja Cina tersebut. Mulai detik peristiwa tersebut, orang cina dikatakan sudah tahu untuk makan sayur kangkung (A. Samad Ahmad, 2003).
            Melalui Sulalatus Salatin ini, kita dapat melihat banyak lagi contoh yang menggambarkan betapa orang-orang Melayu Melaka tidak pernah kalah dalam apa-apa juga bidang yang diceburi oleh mereka. Sebagai sebuah tamadun pula, sejak peringkat awalnya, iaitu bermula pemerintahan Sultan Mahmmad Syah lagi, Melaka di tuliskan sebagai satu tamadun yang sangat berjaya yang memiliki jajahan yang luas, aman damai, negeri yang amat dihormati, dan tempat perhimpunan segala dagang di seluruh dunia. Pembesar-pembesarnya pula diperihalkan sebagai pembesar yang sangat saksama.
            Daripada gambaran demikian, maka nyatalah bahawa isi kandungan Sulalatus Salatin menampakkan sentrik Melaka dengan jelas sekali seperti mana persejarahan tradisi dalam peradaban yang lain juga. Sementelah itu, inti pati isi kandungannya menceritakan tentang sejarah kebangkitan dan seterusnya perkembangan Empayar Melayu Melaka iaitu daripada awal hinggalah ia menjadi sebuah entiti politik dan tamadun yang masyhur dan terbilang. Oleh itu, peranan ketokohan serta asal usul kebanyakan daripada mereka, terutamanya raja-raja dan juga pembesar-pembesar terpenting dimuatkan seiring dengan peristiwa sejarah yang berkaitan (Muhd. Yusuf Ibrahim, 2010).
            Pada bahagian akhir dimuatkan tentang kemasyhuran Empayar Melaka tersebut telah menarik sebagai pusat tamadun Melayu telah menarik minat sebuah kuasa baru Eropah iaitu Portugis yang kemudiannya datang menyerang dan menawan pusat kegiatan politik, pentadbiran dan ekonomi perdagangan empayar Melaka. Setelah itu, dimuatkan sejarah perjuangan Sultan Mahmud dan beberapa orang puteranya untuk merampas semula bandar tersebut daripada kekuasaan Portugis.
            Dengan kata lain, apa-apa yang digambarkan tentang kemunculan, kegemilangan serta kebesaran Empayar Melayu Melaka sebagai sebuah pusat tamadun serantau malah di dunia, di mana raja-raja serta pembesar memainkan peranan masing-masing sama ada dalam usaha membangunkan empayar tersebut mahupun dalam mengekalkan keunggulan serta kesejahteraannya. Peranan demikian ialah tugas yang sungguh mencabar, tetapi orang-orang Melaka telah berjaya mengatasi setiap cabaran tersebut kecuali pada bahagian akhir apabila mereka menemui kegagalan demi kegagalan untuk mendapatkan kembali tapak kekuasaan mereka.
            Namun demikian, kegagalan itu hanya dari segi zahir sahaja, ia sebaliknya dengan semangat mereka yang tetap menang. Ini tergambar dalam perjuangan berterusan oleh pewaris-pewaris pemerintah di situ untuk merampas semula Melaka daripada kuasa penjajah. Setelah usaha mereka tidak membuahkan hasil, mereka telah mengasaskan sebuah empayar baru yang kemudiannya dikenali sebagai Empayar Johor-Riau (Muhd. Yusuf Ibrahim, 2010).

Rujukan

Muhd. Yusuf Ibrahim (2010) . Sejarah dan Persejarahan Melayu : Warisan & Kesinambungan. Tinta Publishers . Kuala Lumpur

A.Samad Ahmad (2003) . Edisi Pelajar : Sulalatus Salatin Sejarah Melayu . Dewan Bahasa dan Pustaka . Kuala Lumpur

Taib Osman (1983) . Bunga Rampai Kebudayaan Melayu . Dewan Bahasa dan Pustaka . Kuala Lumpur


Ali Ahmad (1987) . Karya-Karya Sastera Bercorak Sejarah . Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur

1 comment:

  1. Assalamualaikum, first im very thankful to you guys for making this blog about sulalatus salatin. Thank you very much. You help me after all. I can't find a good review about this book for my book research. You guys save me ! TQ!

    ReplyDelete