Selamat Datang Ke Blog Kami =)

ayat bergerak

MARI MENYELUSURI KEAGUNGAN SEJARAH LAMPAU BERSAMA KAMI =)

Thursday, May 15, 2014

Isu yang Dibangkitkan oleh Pengarang dalam Sulalatus Salatin

Dalam Sulalatus Salatin, terdapat banyak isu yang dibangkitkan oleh pengarang. Isu-isu ini diselitkan melalui peristiwa-peristiwa yang terdapat di dalam Sulalatus Salatin ini. Perkara ini menjadi objektif pengarang bagi melahirkan nilai dan pengajaran yang boleh diambil daripada isu-isu yang diketengahkan. Hal ini secara tidak langsung menjadi pedoman bagi generasi yang akan datang. Di antara isu-isu yang diketengahkan oleh pengarang ialah :

1.      Kemuliaan keturunan raja
Dalam Sulalatus Salatin, pengarang mengetengahkan isu dengan mengaitkan perkisahan raja Melaka yang berasal dari keturunan Raja Iskandar Zulkarnain. Kehebatan Raja Iskandar Zulkarnain dilukis melalui kegagahan dan keberanian baginda menakluk negeri Kida Hindi lalu baginda mengislamkan pemerintah dan rakyat di negeri tersebut melalui perkahwinan baginda dengan Puteri Syahrul Bariyah. Melalui keturunan ini digambarkan keagungan dan ketinggian martabat Raja-raja Melayu yang dikaitkan dengan pertalian Raja Iskandar Zulkarnain yang Agung. Kelebihan yang jelas tergambar melalui jurai keturunan ini memperlihatkan bahawa keturunan raja-raja Melaka berasal daripada raja yang agung, gagah serta terkenal. Hal ini secara tidak langsung mengangkat martabat raja-raja Melayu di mata seluruh Alam Melayu dan dunia. Perkaitan keturunan raja-raja Melayu berasal daripada Iskandar Zulkarnain dapat dilihat pada halaman 8 :
“adapun diceritakan oleh orang yang empunya ceritera, bahawa Puteri Syahrul-Bariyah, anak Raja Kida Hindi, telah hamillah ia dengan Raja Iskandar; tetapi Raja Iskandar tiada tahuakan isterinya hamil itu, dan Tuan Puteri Syahrul-Bariyah pun tiada tahu akan dirinya bunting itu. Tatkala Tuan Puteri syahrul-Bariyah kembali kepada ayahnya, Raja Kida Hindi., baharullah ia tahu akan dirinya bunting itu.”
            Di samping itu, pada sudut yang lain pengarang juga mengetengahkan isu raja ataupun pemimpin rakyat yang mempunyai kuasa sakti dan ajaib yang membezakan golongan pemerintah daripada rakyat biasa. Pengarang melihat unsur ini sebagai salah satu cara yang paling ideal untuk menjadikan rakyat supaya taat dan tidak menderhaka kepada raja. Raja di dalam kitab Sulalatus Salatin ini dikatakan berasal daripada keinderaan yang mempunyai kuasa luar biasa. Contohnya peristiwa penurunan tiga orang putera raja di Bukit Si Guntang yang membawa kepada jurai keturunan Raja-raja Melayu Melaka. Semasa penurunan itu berlaku, kesemua padi yang ada di Bukit Si Guntang berbuah emas, berdaun perak dan berbatangkan suasa semasa mereka bertiga turun di bukit tersebut seperti mana pada halaman 20 :
Maka keduanya basuh muka dan makan sirih lalu turun berjalan. Maka dilihatnya padinya berbuahkan emas, berdaunkan perak dan berbatangkan suasa. Maka kata Wan Empuk, “ Yang bercahaya semalam rupanya padi kita ini berbuahkan emas, berdaunkan perak dan batangnya suasa ini.” Maka sahut Wan Malini, “ Beta pandang semalam di atas Bukit Si Guntang itu, bukannya padi huma kita ini. “ Maka keduanya naiklah ke Bukit Si Guntang itu. Maka dilihatnya tanah negara bukit itu menjadi seperti warna keemas-emasan; maka datang sekarang tanah itu diceritakan orang seperti emas juga. 
            Sudah pastinya kejadian tersebut merupakan suatu kejadian yang ajaib dan aneh kerana bagaimana pokok padi tersebut boleh bertukar menjadi emas, perak dan suasa di atas kuasa luar biasa yang dimiliki oleh ketiga-tiga putera raja tersebut. Hal ini membuktikan kesaktian mereka sebagai anak-anak raja yang mana akan menjadi pemerintah bagi umat manusia ketika itu. Kesaktian itulah yang menjadi pemisah di antara raja-raja dengan rakyat-rakyat biasa. Selain itu, diceritakan juga kehebatan dan kesaktian yang dimiliki oleh Sultan Mansur yang mana Raja cina terkena tulah baginda kerana sifat Raja Cina yang angkuh serta sombong kepada baginda. Raja Cina telah diserang penyakit gatal-gatal seluruh badan dan sebagai penawarnya, Raja Cina mestilah mandi dan membasuh badan dengan air basuhan kaki raja Melaka.

2.      Pantang larang sebagai adat istiadat dan perundangan negara
Dalam Sulalatus Salatin, turut diceritakan mengenai isu pantang larang sebagai adat istiadat dan perundangan negara. Dalam Sulalatus Salatin, aspek adat istiadat dan pantang larang merupakan elemen perundangan dalam pentadbiran negara. Ia hendaklah dipatuhi oleh semua pihak demi melahirkan ketenteraman dan kemakmuran Melaka. Antaranya ialah pantang larang berpakaian. Rakyat jelata dilarang dari menggunakan pakaian yang berwarna kuning, di buat tepi tabir, ulasan bantal besar dan tilam, bungkusan barang, dijadikan barang perhiasan, kain, baju dan destar seperti mana yang terdapat pada halaman 74 :
“Syahadan bagindalah yang pertama-tama meletakkan “kekuningan larangan”; tidak dapat dipakai orang keluaran, dan diambil akan sapu tangan; dan tiada dapat dibuat tepi tabir dan ulasan bantal besar dan tilam... Dan larangan berbuat rumah bermanjungan bertiang gantung, tiada terletak ke tanah; dan bertiang terus dari atap, dan peranginan; dan jikalau perahu, bertingkat berpenghadapan, dan tidak dapat orang memakai penduk dan teterapan keris, sebesar-besar orang keluaran tiada dapat bergelang kaki emas, dan jikalau berkeroncong emas berkepala perak tiada boleh.”
            Dalam petikan ayat juga menyebut larangan rakyat memiliki emas. Rakyat jelata walau pun ia seorang yang kaya raya dilarang memakai barangan kemas yang dibuat daripada emas. Rakyat tidak boleh bergelang kaki emas dan sekiranya berkeroncong emas berkepala perak pun tidak dibenarkan kecuali ia dianugerahi oleh raja dapatlah dipakai untuk selama-lamanya. Begitu juga sekiranya ingin masuk ke istana, seseorang itu harus memakai kain berpancung dan berkeris di hadapan serta bersebai sekiranya berkeris di belakang akan dirampas oleh pengawal istana. Perkara-perkara yang disebutkan oleh pengarang yang menjadi pantang larang adalah bagi memperlihatkan keistimewaan dan kemuliaan raja-raja yang memerintah pada zaman. Hal ini demikian kerana institusi beraja pada masa itu meletakkan jurang perbezaan yang jelas bagi memperlihatkan golongan raja yang memerintah serta golongan rakyat yang diperintah bagi menjamin kesejahteraan rakyat dan keamanan negara.

3.      Taat setia dan pantang derhaka
Selain itu, pengarang juga membangkitkan isu kesetiaan di dalam Sulalatus Salatin ini. Kesetiaan kepada pemerintah menjadi unsur penting dalam setiap urusan pada zaman kesultanan Melayu Melaka. Hal ini demikian kerana kesetiaan rakyat kepada pemerintah akan menjamin jatuh turunnya sesebuah pemerintahan itu. Hamba Melayu yang taat setia kepada raja bersedia untuk melakukan apa-apa sahaja demi memuliakan kedudukan raja serta untuk memelihara keselamatan raja walaupun terpaksa menggadaikan nyawa dan harta benda mereka. Pada masa yang sama, sifat taat setia dapat mencegah hamba Melayu daripada menyanggah dan melanggar suruhan raja sebagaimana yang ditegaskan oleh Bendahara Paduka Raja Tun Perak sebelum beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir disebut pada halaman 190 :
,'. .. raja itu umpama ganti Allah dalam dunia, kerana ia zillu'llah fil'alam. Apabila berbuat kebaktian kepada raja, serasa berbuat kebaktian kepada nabi Allah, serasa berbuat kebaktian kepada Allah Taala ...,  
            Hamba Melayu atau rakyat yang tidak menuruti perintah raja atau melakukan penentangan serta pengkhianatan terhadap raja tergolong sebagai penderhaka. Penderhakaan terhadap raja merupakan suatu kesalahan yang amat besar dan jika ada hamba Melayu yang melakukan perkara yang sedemikian, mereka bakal berdepan dengan musibah dan tulah. Contoh kesetiaan yang diceritakan oleh pengarang dalam Sulalatus Salatin ialah kesetiaan Hang Tuah yang merupakan  laksamana dalam kesultanan Melayu Melaka. Dalam  hal ini, sifat taat setia itu terserlah semasa beliau dijatuhi hukuman bunuh oleh Sultan Mansur Syah atas tuduhan yang belum dibuktikan kebenarannya. Beliau langsung tidak menentang hukuman tersebut sebaliknya menerimanya dengan penuh taat. Beliau juga bersedia untuk membunuh sahabat karibnya sendiri berbekalkan sikap taat setianya kepada Rajanya. Begitu juga demi kesetiaannya, beliau sanggup menyelamatkan kuda baginda sultan yang telah masuk ke dalam kolam najis setelah tiada seorang hamba pun sanggup untuk melakukannya. Dalam Sulalatus Salatin ada juga menyebut kesetiaan Tun Ali Hati. Selepas Sultan Ahmad Syah dibunuh oleh Sultan Mahmud Syah, ayahandanya sendiri, semua pembesar kembali bernaung di bawah pemerintahan Sultan Mahmud Syah. Walau bagaimanapun, Tun Ali Hati, salah seorang pembesar kesayangan Sultan Ahmad Syah, enggan berbuat demikian kerana beliau "tiada mau memandang muka orang yang lain". Dengan kata lain, kesetiaan Tun Ali hatinya tertumpah pada Sultan Ahmad seorang. Oleh itu, beliau telah meminta Sultan Mahmud membunuhnya kerana beliau lebih rela mati bersama-sama dengan Sultan Ahmad daripada bertuankan sultan yang ada sekarang. 
            Pada satu sudut, pengarang juga ada menyebut tentang balasan rakyat yang tidak setia dan derhaka. Tujuan pengarang membangkitkan isu ini bagi memperlihatkan balasan kepada orang yang derhaka kepada raja. Rakyat jelata adalah ditegah sama sekali melakukan penderhakaan kepada raja. Hal ini sesuai dengan pepatah Melayu yang mengatakan raja merupakan payung rakyat tempat berteduh, pantang Melayu menderhaka, sekiranya seseorang itu menderhaka maka balasan buruk bakal menanti, iaitu hukuman bunuh. Bagi penderhaka, ia tidak layak untuk berada di atas bumi. peristiwa ini dapat dilihat dalam peristiwa Hang Jebat yang mati di bunuh apabila bertindak menderhaka ke atas Sultan Mansor menyebabkan beliau mati dibunuh di tangan sahabatnya sendiri, Hang Tuah. Begitu juga dengan mayatnya turut dibuang ke laut serta anak isterinya turut dibunuh. Kaki tiang dan tanah bekas rumahnya turut dibuang ke laut. Betapa besarnya kesalahan menderhaka yang dianggap tidak layak untuk berada di bumi seperti mana yang diceritakan pada halaman 142:
“maka bangkai Hang Jebat pun ditarik oranglah, dibuang ke laut, maka segala anak bininya semuanya habis diumbut, datang kepada kaki tiang dan tanah bekas rumah pun habis digali dibuang ke laut.”

4.      Sikap sultan atau pemimpin
Dalam Sulalatus Salatin, pengarang telah mengetengahkan isu mengenai sikap pemimpin. Pemimpin janganlah mengikut hawa nafsu syahwat. Seorang pemimpin mestilah menunjukkan contoh teladan yang baik kepada rakyat-rakyatnya. Hal ini demikian kerana Sultan atau pemimpin merupakan orang yang mempunyai kedudukan paling tinggi yang seharusnya dipenuhi dengan sifat dan sikap yang baik. Di dalam Sulalatus Salatin, terdapat banyak peristiwa yang menggambarkan sikap pemimpin yang menunjukkan contoh yang tidak baik untuk diteladani. Sebagai contoh, Sultan Mahmud Melaka digambarkan seorang sultan terlalu mengikut hawa nafsu syahwatnya menyebabkan dia dibenci oleh rakyatnya. Semasa pemerintahannya juga, Raja Pahang berhasrat untuk menyerang Melaka setelah tunangannya Tun Teja dilarikan oleh Laksamana ke Melaka kerana sifat Sultan Mahmud yang mengikut hawa nafsu menginginkan Tun Teja. Selain itu, Tun Biajid juga menimang lembing untuk membunuh Sultan Mahmud yang telah berlaku curang dengan isterinya seperti mana yang diceritakan pada halaman 191:
“Maka Tun Biajid pun tahu akan Sultan Mahmud syah bermain dengan isterinya itu; jikalau hendak dibunuhnya pada masa itu dapat, kerana tiada berapa orang yang mengiringkan baginda; daripada ia hamba Melayu, tiada ia mahu mengubahkan setianya, sekadar lembingnya ditimang-timangnya, katanya, “ Hei Sultan Mahmud, demikian pekerjaan tuan hamba akan hamba? Sayang tuan hamba tuan kepada hamba, jika tidak lembing ini kuterbangkan di dada itu”
Selain itu, seseorang pemimpin atau raja perlu menyiasat setiap aduan dengan teliti. Raja perlu menyiasat setiap aduan dari pembesar atau rakyat dengan teliti sebelum menjatuhkan hukuman. Kecuaian dalam membuat keputusan akan menyebabkan golongan tidak bersalah dizalimi. Mangsa akan marah dan akan menentang raja. Hal ini telah berlaku kepada Sang Rajuna Tapa telah menentang Raja Iskandar Syah kerana anaknya difitnah dan dihukum oleh raja. Akibatnya kerajaan Singapura runtuh akibat daripada Sang Rajuna Tapa yang bersekongkol dengan majapahit kerana ingin membalas dendam kepada Raja Iskandar Syah di atas tindakan raja yang membuat tuduhan tanpa usul periksa serta mengaibkan anaknya di khalayak ramai. Cerita ini ada disebut pada halaman 69 :
“maka Raja Iskandar Syah pun sangat murka, lalu disuruh baginda percanggaikan di hujung pasar. Maka Sang Rajuna Tapa pun amat malu melihat anaknya itu. Maka katanya, “Jika sungguh sekalipun anak hamba berbuat jahat, bunuhlah ia; mengapakah diberi malu sedemikian?”
            Di samping itu, seorang raja mestilah pandai membuat keputusan. Perkara ini dapat dilihat melalui peristiwa Singapura dilanggar todak selepas pembunuhan Tun Jana Khatib. Apabila seseorang pemimpin membuat keputusan atau menjatuhkan hukuman hendaklah dengan setimpal. Hukuman yang dikenakan ke atas pesalah perlulah setimpal dan tidak harus melampaui batas. Demang Lebar Daun juga telah meminta hukuman dikenakan oleh raja biar bertepatan dengan syariat seperti mana yang terdapat di dalam perjanjian waad bersama raja. Dalam kes pembunuhan Tuan Jana Khatib di Singapura menunjukkan sikap terburu-buru dan tanpa usul periksa raja membuat keputusan. Akibatnya Singapura dilanggar todak kerana sumpahan yang telah dilakukan oleh Tun Jana Khatib dan beribu-ribu orang telah terbunuh akibat kesilapan raja. Perkara ini ada disebutkan pada halaman :
“maka gemparlah orang berlari-larian ke sana ke mari, semuanya mengatakan, “Todak datang menyerang kita; banyaklah sudah mati ditikamnya.”




No comments:

Post a Comment